آیا افزایش فروش نفت تاثیری بر معیشت مردم داشته است؟
آیا افزایش فروش نفت تاثیری بر معیشت مردم داشته است؟
بسیاری از کارشناسان صنعت نفت براین باورند که بدون برنامه‌ریزی دقیق نمی‌توان درآمد‌های نفتی را مدیریت و گرهی از مشکلات معیشتی مردم و تورم افسارگسیخته را باز کرد؛ حتی اگر فروش نفت ایران بیشتر از این میزان نیز باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فروش نفت طی سال‌های گذشته با نوسان قیمت مواجه شد تا جاییکه با کاهش قیمت بیشتری روبه شد تا اینکه همزمان با اوج گیری جنگ بین روسیه و اوکراین قیمت نفت به یکباره اوج گرفت گرفت به گونه‌ای که از مرز ۱۰۰ دلار نیز عبور کرد.

در کنار این مهم فروش نفت ایران نیز در دولت گذشته وضعیت مناسبی نداشت تا اینکه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم با جهش قابل توجهی نسبت به سال‌های ۹۸ و ۹۹ به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد. این موضوع در کنار افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه موجب شد که درآمد‌های نفتی ایران افزایش یابد.

یکی از سوالاتی که امروزه از سوی مردم مطرح است که چرا با وجود افزایش فروش نفت و درآمد‌های حاصله از آن وضعیت شاخص‌های اقتصادی به ویژه تورم به عنوان مهمترین معیار، تغییری نکرده است.

در پاسخ به این سوال باید گفت که دولت قبل به دلیل مدیریت نادرست و هزینه‌های سرسام‌آور باعث شده که دولت با کسری بودجه مواجه شود؛ بنابراین هر آنچه از درآمد‌های نفتی نصیب کشور می‌شود هزینه کسری دولت قبلی می‌شود.

به گفته وزیر نفت، عملکرد وزارت نفت و افزایش صادرات و دریافت پول آن موجب شد تا وزارت نفت نه تنها تعهد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی دولت (و کل ۳۰۳ هزار میلیارد تومان منابع نفتی) را محقق کند، بلکه حدود ۱۰ درصد بالاتر از درآمد‌های نفتی در سال ۱۴۰۰ به دولت تحویل شود.

بسیاری از کارشناسان صنعت نفت اذعان براین دارند که بدون برنامه ریزی دقیق نمی‌توان درآمد‌های نفتی را مدیریت کرد حتی اگر فروش نفت ایران بیشتر از این میزان نیز باشد. باید در این زمینه تدابیر اساسی از مسئولان مربوط صورت گیرد تا زمانی که فکری اساسی برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد کلان کشور نشود، نمی‌توان گرهی از وضعیت معیشتی مردم و تورم افسارگسیخته باز کند.