استان سمنان ۷۵۰لیتر برثانیه کمبود آب دارد/تانکر آب در راه روستاها
استان سمنان ۷۵۰لیتر برثانیه کمبود آب دارد/تانکر آب در راه روستاها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه این استان با ۷۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب روبرو است، گفت: متاسفانه تعداد قابل ملاحظه ای از روستاها باید با تانکر آبرسانی شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمد حمیدی، درباره شرایط کم آبی و خشکسالی استان سمنان و تمهیدات لازم در این زمینه بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ورود به فصل گرما هستیم و امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش نزولات جوی را شاهد بودیم و استان سمنان جز سه استان خشک کشور محاسبه شده بنابراین برگزاری نشست‌های مرتبط با مدیریت مصرف آب به صورت جدی در دستور کار استانداری سمنان قرار دارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده که ۷۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آبی استان سمنان که می‌بایست تأمین شود وگرنه به مشکل برمی‌خوریم، افزود: در ۳۲۰ روستا و ۲۱ شهر استان سمنان به صورت تفکیک شده موضوعات مرتبط با آب و خشکسالی بررسی می‌شود تا بتوانیم بهترین راهکارها را برای ارتقای آبرسانی به استان داشته باشیم.

حفر چاه در دستور کار

معاون استاندار سمنان همچنین ادامه داد: در شهرستان سمنان پیش بینی حفر و تجهیز شش حلقه چاه جدید به دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه شده است که امیدواریم تا پیش از شروع فصل گرما، این کار صورت گیرد، ابراز کرد: حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه نیز از چاه‌های دستگاه‌های اجرایی و خدماتی مانند دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد تا مشکل آب رسانی را کاهش دهیم.

حمیدی با بیان اینکه در شاهرود نیز سه حلقه چاه جدید ایجاد و تجهیز می‌شود تا بتوانیم کمبود آب این شهرستان را نیز برطرف کنیم، بیان داشت: در این شهرستان نیز از چهار حلقه چاه آب دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و نظامی استفاده خواهد شد.

وی افزود: کمبود آب در دیگر شهرستان‌های استان مانند میامی، گرمسار و… نیز مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال راهکارهای تأمین آب هستیم که عمدتاً حفر چاه‌های جدید و استفاده از چاه‌های کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی در زمره این راهکارهای هستند.

مشکل آب در روستاهای استان سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان درباره وضعیت خشکسالی و کم آبی در روستاهای استان نیز توضیح داد: تعدادی از روستاهای ما که البته قابل ملاحظه نیز است، می‌بایست امسال هم با تانکر آبرسانی شوند لذا پیش بینی‌های لازم برای به‌کارگیری تانکرهای دستگاه‌های اجرایی در فصل تابستان برای آبرسانی روستایی و همچنین استفاده از بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم آب را با تانکر به مردم این روستاها برسانیم.

حمیدی بیان کرد: علی رغم تمام تلاش‌هایی که مجموعه مدیریت استان برای تأمین آب به خصوص در فصل تابستان می‌شود، باید از مردم بار دیگر بخواهیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند زیرا به واقع در تأمین آب دارای مشکلات عدیده هستیم.

منبع: مهر