عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بر حسب نیاز کشور| نباید از فناوری نوین در این حوزه غافل شد
عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بر حسب نیاز کشور| نباید از فناوری نوین در این حوزه غافل شد
یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، منابع سوخت‌های فسیلی به ویژه گاز است که کشور را از نیاز به جهش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر دور کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بحث انرژی‌های نو یا تجدیدپذیر یکی از مواردی است که اکثر کشور‌ها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند تا از سوخت‌های فسیلی به جهت ایجاد آلایندگی فاصله بگیرند. همچنین به نوعی انرژی مصرفی خود را تامین کنند.

ایران نیز در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر گام‌های مهمی را برداشته و فعالیت‌هایی را در این خصوص انجام داده است. اما این تلاش‌ها کافی نیست چرا که کشور ما به دلیل نبود برنامه مدون هنوز با معیار‌های جهانی فاصله دارد مسئولان باید در این زمینه برنامه ریزی اصولی را در دستور کار خود قرار دهند.

طبق این گزارش یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، منابع سوخت‌های فسیلی به ویژه گاز است که کشور را از نیاز به جهش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر دور کرده است. روند تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران روند رو به رشدی را نشان می‌دهد، ولی سهم تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به افزایش تقاضای برق در کشور، روند نزولی دارد و این نشان از عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بر حسب نیاز کشور است.

براساس این گزارش مسئولان ذیربط باید برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، مطالعات زیربنایی در پتانسیل‌سنجی حامل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و شناسایی مناطق مستعد در هر حوزه را به تفکیک استان‌ها در اولویت کاری خود قرار دهند تا از این طریق به توسعه این صنعت کمک کنند.

همچنین نباید از فناوری و تکنولوژی نوین در این حوزه غافل شد؛ بلکه باید برای پیشبرد اهداف توسعه در این حوزه گام‌های موثری برداشته شود تا بتوانیم کشور را به تراز کشور‌های منطقه در استفاده از انرژی تجدیدپذیر برسانیم.