آیا طلای سیاه همچنان در اوج می‌ماند؟!
آیا طلای سیاه همچنان در اوج می‌ماند؟!
کارشناس بازار نفت گفت: تحولات منطقه ای، مذاکرات برجام و خبر‌هایی مبنی بر توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا از سوی دیگر به‌دنبال بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا و تأثیر ناچیز همه‌گیری کرونای اومیکرون بر تقاضای نفت همه این مسائل دست به دست هم داده تا تقاضای کشور‌ها به نفت افزایش پیدا کرده و قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به طور حتم هر اتفاقی یا حادثه خوب یا بد در بازار‌های مختلف جهانی و داخلی تاثیر گذار است و بازار نفت نیز از این مهم مستثنی نیست؛ بنابراین تحولات منطقه ای، مذاکرات برجام و خبر‌هایی مبنی بر توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا از سوی دیگر به‌دنبال بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا و تأثیر ناچیز همه‌گیری کرونای اومیکرون بر تقاضای نفت همه این مسائل دست به دست هم داده تا تقاضای کشور‌ها به نفت افزایش پیدا کرده و قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.
خبر‌ها حکایت از آن دارد قیمت نفت از حدود ۱۶ دلار در هر بشکه در اوج بحران کرونا به حدود ۹۲ دلار در روز جمعه رسیده است. همچنین با توجه به نزدیک شدن به نشست اوپک پلاس قیمت نفت روند افزایشی داشته است.
در همین راستا در بازار امروز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۱۸ سنت معادل ۱.۳۱ درصد افزایش به ۹۱ دلار و ۲۱ سنت رسید.
در حالی که کاهش حجم ذخایر نفت خام آمریکا موید تقویت تقاضا و کمبود عرضه است قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش بود و به بالاترین رقم ۷ سال اخیر که هفته گذشته به ثبت رسیده بود نزدیک‌تر شد، اما در آستانه نشست امروز گروه اوپک پلاس سرمایه گذاران رویکرد محتاطانه‌ای در پیش گرفته اند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۱۸ سنت معادل ۱.۳۱ درصد افزایش به ۹۱ دلار و ۲۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مارس هم با ۲۶ سنت معادل ۰.۲۹ درصد رشد به ۸۸ دلار و ۴۱ سنت رسید.
مهرداد عباسی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به بازار جهانی نفت گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل برخی از مسائل از جمله به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی از فعالیت‌های اقتصادی باعث شده که با کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت باشیم.
این کارشناس بازار نفت، تصریح کرد: با وجود اینکه تعداد محدودی از کشور‌ها ظرفیت مازاد تولید نفت دارند، اما این میزان پاسخگوی نیاز بازار نیست؛ بنابراین در این شرایط ایران می‌تواند با تولید نفت به کمک بازار جهانی بیاید.
عباسی گفت: هم اکنون اگرچه مشتری جدید و قوی وارد بازار نفت نشده است، اما ایران با تهاتر و توجه به مشتریان جدید توانسته تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد و در این میان افزایش تقاضا نیز موثر بوده است.
پیش‌بینی می‌شود با بهبود تقاضا و ادامه تنش‌های ژئوپلتیکی، بازار روند افزایشی خود را ادامه دهد.