نفت در آستانه ۱۰۰ دلاری شدن/ روی خوش بازار جهانی به بشکه‌های سیاه
نفت در آستانه ۱۰۰ دلاری شدن/ روی خوش بازار جهانی به بشکه‌های سیاه
کارشناس صنعت نفت گفت: زمزمه توافق مذاکراتی برجام بین ایران و آمریکا و نیز تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه بین روسیه و اوکراین و اتفاقاتی که برای برخی از کشور‌های تولید کننده نفت به وجود آمده است از سوی دیگر افزایش تقاضا در بازار باعث شده که قیمت نفت افزایش یابد.

حمیدرضا شکوهی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در پاسخ با سوالی مبنی براینکه آیا مذاکرات ایران با آمریکا تاثیری در افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی خواهد داشت، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در خصوص بازگشت آمریکا به برجام اثرگذاری خود را به یقین از دست داده است و این اثرگذاری بسیار کمتر خواهد بود چرا که در این زمینه مباحث زیادی مطرح شده است. به نظر می‌رسد اتفاقات دیگری در بازار‌های جهانی نفت می‌افتد تاثیرات بیشتری دارد و این‌ها باعث شده که قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد. به گونه‌ای رکورد ۷ سال پیش را شاهد هستیم تا جاییکه قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار نزدیک شده است.
وی تصریح کرد: تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه بین روسیه و اوکراین و اتفاقاتی که برای برخی از کشور‌های تولید کننده نفت به وجود آمده است از سوی دیگر افزایش تقاضا در بازار باعث شده که قیمت نفت افزایش یابد. تمام عوامل سبب شد که چشم انداز رشد اقتصادی جهان خیلی تاثیر منفی نبیند. با توجه به اینکه اگر توافقی هم بین ایران و آمریکا حاصل شود و در حقیقت افزایش صادرات نفت ایران را شاهد باشیم. گرچه افزایش صادرات یک میلیون بشکه تاثیری در بازار تاثیرگذار است، ولی اثر روانی قبلی خود را از دست خواهد داد. اگر همین امروز هم توافق صورت گیرد بعید است طی یکی دوماه آینده نیز محقق شود.
شکوهی گفت: به نظر می‌رسد شاهد افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی خواهیم تا جاییکه رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری دور از انتظار نیست.