جمع آوری 2 هزارتن زباله از سدهای كرج و لتیان جهت بهبودی آب شرب
جمع آوری 2 هزارتن زباله از سدهای كرج و لتیان جهت بهبودی آب شرب
مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران با تاكید بر اینكه كیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران با شیب ملایم رو به بهبودی است، گفت: پارسال از2 سد امیركبیر و لتیان 2 هزار تن زباله جمع آوری شده است.
مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران با تاكید بر اینكه كیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران با شیب ملایم رو به بهبودی است، گفت: پارسال از2 سد امیركبیر و لتیان 2 هزار تن زباله جمع آوری شده است.
به گزارش نبض انرژی، «محسن اسلامی‌زاده» یكی از چالش‌های عمده سدهای تهران در سال گذشته را وجود پسماندهای جامد بر روی سطح دریاچه‌ها برشمرد.
به گفته این مقام مسوول، حجم بسیار بالای زباله به دلیل سیل سال گذشته وارد سدهای تامین كننده آب شرب شده بود و بررسی ها نشان داد بیش از 70 درصد زباله‌های وارده چوب و 30 درصد آن سایر انواع زباله‌ها بوده است.
اسلامی زاده با اشاره به چالش های این زباله ها، ادامه داد: زباله‌ای كه در حوزه آبریز می‌توان با 100میلیون ریال جمع آوری كرد، پس از ورود به دریاچه سد نیازمند هزینه 10 برابری برای جمع آوری است؛ همچنین آلودگی ناشی از محتویات این زباله‌ها و فساد مواد آلی درون آب حل شده و از كیفیت آب می كاهد و از دید بصری منظره بدی بر روی دریاچه ایجاد می شود.
مدیر دفتر محیط زیست و كیفیت منابع آب شركت آب منطقه‌ای تهران افزود: آب پشت سد‌ها بر خلاف رودخانه‌ها دارای ماندگاری است و اگر مدیریت كیفیت سد صحیح نباشد پس از مدتی كیفیت آب سد از دست می رود.
اسلامی‌زاده به وضعیت كیفیت منابع آبی استان اشاره كرد و افزود: هرچند از سال 1381 تا 1390 كیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران كاهش یافته بود، اما از سال 1390 با شیب ملایم رو به بهبودی است.
مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران خاطرنشان كرد: 50 ایستگاه كنترل آلودگی ماهیانه و 10 ایستگاه پایش زیستی به صورت فصلی در حال نمونه برداری و بررسی وضعیت آب‌های سطحی استان تهران هستند و اینك منظم‌ترین شبكه پایش آلودگی آب‌های سطحی را در كشور اختیار داریم.
** كیفیت خوب آب سطحی تهران
اسلامی زاده در ادامه به وضعیت نیترات موجود در منابع آبی تهران اشاره كرد و افزود: 70 درصد آب شرب تهران از منابع آب سطحی تامین می‌شود كه نیترات آن هیچگاه به بالای 10 پی پی‌ام (قسمت در میلیون) نرسیده است.
به گفته این مقام مسوول، این در حالی است كه حجم استاندارد مجاز نیترات موجود در منابع 50 پی پی‌ام است؛ بنابراین كیفیت آب سطحی تهران بسیار خوب است و اگر هم در برخی مقاطع زمانی شاهد افزایش نیترات آب هستیم به دلیل اختلال آب زیرزمینی با آب سطحی است.
اسلامی‌زاده یادآوری كرد: فاضلاب های انسانی در داخل شهر تهران و كودهای كشاورزی در خارج شهر، عمده ترین منابع نیترات هستند و هر محلی كه بیشتر فاضلاب‌های خانگی به آب‌های زیرزمینی تخلیه شود، معمولا نیترات بالایی در آب زیرزمینی وجود دارد.
** افزایش تعداد ایستگاه‌های پایش آنلاین (برخط) آب/ حذف پمپ از ایستگاه‌ها
وی با تاكید بر اینكه برای بررسی لحظه‌ای كیفیت منابع آب پنج ایستگاه پالایش آنلاین هم اكنون در حال فعالیت هستند، تصریح كرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است امسال در صورت تامین منابع مالی به روزرسانی اساسی ایستگاه‌های پایش آنلاین انجام شود و تعداد آنها تا پایان سال به 11 عدد افزایش یابد.
اسلامی زاده بیان داشت: براساس مصوبه های شورای عالی امنیت ملی، باید تعداد ایستگاه‌ها را در حوزه آب شرب به عدد 15 برسانیم.
به گزارش ایرنا، دایره عملكرد شركت آب منطقه ای تهران با وسعتی نزدیك به 196 هزار و 500 كیلومترمربع از سوی شمال به كوه های البرز، از شرق به استان سمنان، از غرب به استان قزوین و از جنوب به استان های قم و مركزی محدود می شود و دارای جمعیتی افزون بر 13 میلیون و 400 هزار نفر است.
منبع: ایرنا