اجلاس جهانی شورای آب جایگاه خوبی برای عرضه توانمندی‌ها ایران در بخش آب
اجلاس جهانی شورای آب جایگاه خوبی برای عرضه توانمندی‌ها ایران در بخش آب
معاون مرکز بین‌الملل وزارت نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از 10 سازنده برتر سدهای بزرگ است و تجارب معتبر و فراوانی در احداث سازه‌های آبی و نیروگاه‌های برق‌آبی دارد، بنابراین حضور ایران در اجلاس شورای جهانی آب می‌تواند جایگاه خوبی برای ارائه توانمندی‌های کشور فراهم کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علیرضا سلامت خاطرنشان کرد: “اجلاس شورای جهانی آب” به اعتقاد بسیاری از متخصصان و اندیشمندان آبی، بزرگ‌ترین و معتبرترین گردهمایی آبی دنیا است که هر سه سال یکبار با حضور ۱۵ تا ۵۰ هزار نفر (بسته به شرایط مختلف اقتصادی، اجتماعی، و…) در یکی از کشورهای عضو این شورا برگزار می‌شود و امروز دهمین اجلاس جهانی در شهر بالی کشور اندونزی گشایش می‌یابد.

وی با بیان این که دهمین اجلاس با برآورد تقریبی حدود ۵۰ هزار نفر از حدود ۱۷۵ کشور دنیا در بالی اندونزی گشایش یافت، ادامه داد: هیاتی کارآمد از متخصصان آبی جمهوری اسلامی ایران از نهادهای مختلف آبی در معیت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در این رویداد شرکت کرده‌اند.

معاون مرکز بین‌الملل وزارت نیرو بیان کرد: بی‌شک یکی از اهداف اصلی این اجلاس بین‌المللی، هم‌افزایی افکار در جهت اقدام برای بهبود وضعیت دسترسی همگان به آب شرب سالم و سامانه‌های جمع‌آوری، تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب برای مصارف مرتبط با درنظرگرفتن استانداردهای بین‌المللی است.

سلامت ادامه داد: یکی دیگر از اهداف مهم این رویداد، فراهم‌آوردن فرصتی برای دیدارهای دو و یا چندجانبه میان کشورهای مختلف عضو شورا است که نتیجه آن بحث و گفت‌وگو در زمینه توسعه همکاری‌های متقابل و در ادامه تهیه و تبادل یادداشت تفاهم، و متعاقب آن تعریف پروژه‌های مختلف آبی در قالب تنظیم موافقت‌نامه و قرارداد و در نهایت صادرات کالا، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف صنعت آب، فاضلاب، سدسازی و احداث نیروگاه‌های برق‌آبی است.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجاکه جمهوری اسلامی ایران یکی از ده سازنده برتر سدهای بزرگ در دنیا محسوب شده و تجارب معتبر و فراوانی در احداث سازه آبی و نیروگاه‌های برق‌آبی دارد، این رویداد می‌تواند جایگاه خوبی برای ارائه توانمندی‌های کشور در عرصه‌های مختلف آبی باشد.

معاون مرکز بین‌الملل وزارت نیرو افزود: علاوه بر این نمایشگاه با شکوهی متشکل از نمایندگان کشورها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی و بازرگانی از سراسر دنیا در طول اجلاس تشکیل خواهد شد که فرصت مناسبی برای ارائه خدمات و محصولات شرکت‌های معتبر ایرانی را فراهم می‌آورد.

سلامت گفت: در شرایط کنونی و به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های فراوانی که برای استفاده از خدمات فنی و مهندسی و کالا و تجهیزات شرکت‌های ایرانی در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد، استفاده از ظرفیت پیش‌آمده و حضور مؤثر و محتوامحور در اجلاس مذکور یکی از ظرفیت‌های مهم برای نمایش توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به سراسر جهان است.

وی خاطرنشان کرد: به‌واسطه تبلیغات منفی گسترده‌ای که علیه کشور شده و می‌شود، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران کمتر شناخته شده و به‌غیراز کشورهای همسایه و فرا همسایه، بازخورد ناچیزی در جامعه جهانی داشته است. این در حالی است که بهره‌گیری حداکثری از این‌گونه رویدادها که قریب به‌اتفاق نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای جهان در آن حضور دارند، فرصت بی‌نظیری محسوب خواهد شد.

سلامت با اشاره به این که بخش قابل‌توجهی از ارتباطات و تعاملات بین‌المللی که منجر به مراودات اقتصادی و مالی می‌شود، در همین رویدادها آغاز و در طی دیدارهای دوجانبه مقامات رسمی کشورها منجر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا می‌شود، گفت: بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده وظیفه مدیران و مسئولان اعزامی به این‌گونه رویدادها است و باید در سرلوحه فعالیت‌های بین‌المللی نهادهای مرتبط داخلی قرار گیرد.

بنابراین گزارش اجلاس شورای جهانی آب از امروز در کشور اندونزی آغاز و تا ۵ خردادماه ادامه خواهد داشت.