ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران گفت: ظرفیت تولید این صنعت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در “نشست همکاری های استراتژیک ایران و روسیه در حوزه صنایع نفت و گاز، علم و تکنولوژی کنگره ملی نفت و گاز روسیه”، اظهار کرد: ایران با مجموع ذخایر نفت و گاز خود از زمان های بسیار دور در نقشه انرژی جهان جایگاه ویژه و برجسته ای دارد.

وی، ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه خواند و گفت: کشورمان به دلیل دارا بودن سواحل طولانی در خلیج فارس تا دریای عمان و اقیانوس هند به عنوان شاهراه عبور و حمل و نقل نفت، میعانات گازی، گاز مایع، محصولات مختلف پتروشیمی و سایر محصولات به شمار می رود و نقش مهمی را ایفا می کند.

شاهمیرزایی ادامه داد: ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا مطرح است و آماده همکاری در زمینه تولید و فروش کالاها و تجهیزات به شرکت ها و مشتریان همسو در سراسر جهان هستیم.

وی افزود: در حوزه پالایشگاهی از 11 پالایشگاه کوچک و بزرگ برخوردار هستیم و در حوزه گاز نیز تولید روزانه گاز غنی ایران بیش از یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این صنعت در سال گذشته از مرز 95 میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت در پایان امسال افزون بر 100 میلیون تن خواهد شد.

شاهمیرزایی با اشاره به تنوع تولید سبد محصولات پتروشیمی با بیش از تولید 550 گرید، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران در بخش توسعه دیپلماسی انرژی با همکاری کشورهای همسو از جمله روسیه، کشورهای حوزه آسیای میانه، همکاری و سرمایه گذاری های خوبی را در هاب های توسعه زنجیره ارزش به ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که 97 درصد از کاتالیست های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و صنایع معدنی داخلی سازی شده است، گفت: آمادگی کامل داریم تا با همسایگان و کشورهای همسو در زمینه های طراحی، اجرا، راه اندازی و بهره برداری، تعمیرات و نگه داشت تجهیزات و نیز تولید انواع فناوری ها و کاتالیست های مورد نیاز همکاری کنیم.

معاون وزیر نفت افزود: ایران در تولید دانش فنی محصولات آمونیاک، اوره، الفین، تبدیل گاز به متانول، اتان، اتیلن و سایر فرایندها به خودکفایی کامل رسیده است.