تمایل آنکارا برای ادامه صادرات گاز بین ایران و ترکیه
تمایل آنکارا برای ادامه صادرات گاز بین ایران و ترکیه
وزیر نفت ایران و انرژی ترکیه طی مذاکراتی ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی از تمدید قرارداد صادرات گاز بین دو کشور و افزایش حجم آن خبر دادند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، جواد اوجی صبح امروز (پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه) در دیدار با آلپ ارسلان بیرقدار با بیان اینکه مذاکرات و توافق‌های سازنده‌ای در دیدار اخیر روسای‌جمهوری ایران و ترکیه در آنکارا طی  بهمن‌ماه ۱۴۰۲ انجام شد، گفت: خوشبختانه روابط تجاری دو کشور روز به روز در حال توسعه بوده و یکی از نمونه‌های بارز این همکاری‌ها در حوزه انرژی است.

اوجی با اشاره به هدف‌گذاری‌های روسای جمهوری ایران و ترکیه برای تحقق هدف رسیدن به حجم مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری، تصریح کرد: ما مطمئنیم حوزه انرژی می‌تواند بخش بزرگی از این تجارت دوجانبه را پوشش دهد.

وی بر آمادگی ۱۰۰ درصدی ایران برای توسعه روابط در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت با ترکیه تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این دیدار ضمن محکوم کردن حمله منفور رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه گفت: ترکیه این اقدام را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند.

بیرقدار ادامه داد: یکی از نمونه‌های بارز روابط تجاری ایران و ترکیه واردات گاز از ایران است که طی ۲۸ سالی که از این قرارداد گازی می‌گذرد، ترکیه بیش از ۱۵۶ میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرده است.

وی با تاکید بر تمایل ترکیه برای افزایش واردات گاز از ایران و تمدید این قرارداد، اظهار کرد: امروز در این زمینه مدیران شرکت‌های بوتاش ترکیه و ملی گاز ایران نخستین نشست رسمی فنی خود را برای تمدید قرارداد صادرات گاز و افزایش حجم آن خواهند داشت.

استقبال تهران از حضور شرکت‌های ترکیه‌ای در صنعت نفت ایران

اوجی در حاشیه دیدار با آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مذاکرات امروز با هدف پیگیری توافق‌های دوجانبه و دستورهای روسای‌جمهوری دو کشور برای رساندن حجم مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار انجام شده است، گفت: امروز به‌صورت رسمی مذاکرات شرکت‌های ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه بر سر مسائل فنی برای تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه آغاز شد.

وی با اشاره به تمایل شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور در پروژه‌های بالادست صنعت نفت ایران به‌ویژه توسعه میدان‌های گازی اظهار کرد: وزیر انرژی ترکیه امروز فهرستس از شرکت‌های توانمند و فعال ترکیه‌ای را برای مشارکت در پروژه‌های صنعت نفت ایران معرفی کرد.

وزیر نفت با یادآوری اینکه طی ماه‌های گذشته بیش از ۳۳ میلیارد دلار قرارداد در بخش‌های مختلف صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امضا شده است، اظهار کرد: بخش انرژی می‌تواند بخش یزرگی از هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور را محقق کند.

اراده جدی تکیه برای ادامه و افزایش خرید گاز از ایران

در ادامه وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز با تاکید بر اینکه حضورش در تهران با هدف نشان دادن علاقه و اراده بالای ترکیه برای تمدید قرارداد واردات گاز از ایران است، گفت: گاز برای ترکیه حوزه‌ای حیاتی است، زیرا انرژی بخش عمده‌ای از بخش خانگی، تجاری و صنایع این کشور با گاز تامین می‌شود و در عین حال ما به‌دنبال تنوع در مسیرهای واردات گاز خود هستیم و در این میان ایران یکی از اصلی‌ترین و مهمترین تامین‌کنندگان گاز مورد نیاز ماست.

بیرقدار سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در توسعه میدان‌های گازی ایران و نوسازی زیرساخت‌های انتقال گاز را از جمله مهمترین محورهای مذاکره با همتای ایرانی خود برشمرد و گفت: مذاکرات در این زمینه بی‌شک ادامه خواهد داشت.