سکوهای ۷هزار تنی پاسخگوی نیاز طرح فشارافزایی پارس جنوبی است؟
سکوهای ۷هزار تنی پاسخگوی نیاز طرح فشارافزایی پارس جنوبی است؟
استفاده از سکوهای ۷ هزار تنی به جای سکوهای ۲۰هزار تنی در طرح فشارافزایی پارس جنوبی که پیش از این مطرح بود، یکی از ابهامات این ابرپروژه مهم بوده که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سکوهای ۷ هزار تنی پاسخگوی نیاز فشارافزایی پارس جنوبی خواهد بود.

به گزارش «نبض انرژی»محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اظهار داشت: در پروژه فشارافزایی پارس جنوبی در طراحی‌هایی که صورت گرفته، وزن سکوهایی که قرار است استفاده شود در حدود 7 هزار تن است.

وی افزود: سکوهای 7 هزار تنی قابلیت پاسخگویی به نیاز طرح فشارافزایی پارس جنوبی را دارد و این مسئله بر اساس مطالعاتی که در طی دو سال اخیر صورت گرفته، به اثبات رسیده است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: درواقع هر سکو می‌تواند یک میلیارد فوت مکعب گاز را فشارافزایی کند.

بیستم اسفند‌ماه سال 1402، قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و 4 شرکت ایرانی اویک، پتروپارس، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا به امضا رسید .

پیش بینی شده با اجرای طرح مذکور با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری، میزان افزایش برداشت گاز و میعانات گازی به ترتیب به میزان 90 تریلیون فوت مکعب (TCF) و 2 میلیارد بشکه خواهد شد که در نتیجه حدود 900 میلیارد دلار برای کشور درآمد به همراه خواهد داشت.

یکی از ابهامات این طرح، استفاده از سکوهای 7 هزار تنی به جای سکوهای 20هزار تنی بوده که پیش از این در طرح فشارافزایی پارس جنوبی مطرح بود که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سکوهای 7 هزار تنی پاسخگوی نیاز فشارافزایی پارس جنوبی هست و به‌نظر می‌رسد شرکت ملی نفت ایران به منظور استفاده از توان داخلی در این ابرپروژه ملی، وزن سکوها را کاهش و تعداد آنها را افزایش داده است.

در این طرح مقرر شده 28 سکوی جدید ساخته و نصب شود که نیمی از این سکوها برای نصب توربوکمپرسورهای فشارافزا خواهد بود.

منبع: تسنیم