عدم سرمایه‌گذاری و کم توجهی عامل ناترازی برق در کشور/ باید نگاه بلندمدت و ویژه به انرژی خورشیدی داشته باشیم
عدم سرمایه‌گذاری و کم توجهی عامل ناترازی برق در کشور/ باید نگاه بلندمدت و ویژه به انرژی خورشیدی داشته باشیم
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه علت اصلی ناترازی به نوع حکمرانی در حوزه انرژی برمی گردد، گفت: عدم سرمایه‌گذاری و کم توجهی به صنعت نیروگاهی سبب شده که کشور با کمیود برق مواجه شود.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در رابطه با ناترازی انرژی در صنعت برق، گفت: علت اصلی ناترازی به نوع حکمرانی در حوزه انرژی برمی گردد و اینکه یارانه انرژی را در سالیان گذشته تا به امروز تعیین تکلیف نکردیم و این مهم باعث شده که کشور به این معضل دچار شود. از سوی دیگر درآمد‌های نفتی کشور کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری در این صنعت به خوبی انجام نشده است.
وی ادامه داد: همچنین وزارت نیرو از سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی منع شده تا جاییکه وزارت نیرو بخشی از نیروگاه‌ها را واگذار کرده و زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوص فراهم نشده است. یعنی اینکه ما نتوانستیم موضوع مداخله و تصدیگری دولت در قیمت برق و تولید برق را کوتاه کنیم و این مسائل باعث شد که در این صنعت سرمایه گذاری اصولی صورت نگیرد. از سوی دیگر باعث شد که تولیدمان از مصرف عقب بیفتد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: عدم سرمایه‌گذاری و کم توجهی به صنعت نیروگاهی سبب شد که کشور با کمیود برق مواجه شود. در تابستان ۴۰ درصد برق صرف مصارف خانگی و در زمستان نیز ۷۰ درصد گاز صرف بخش خانگی می‌شود. با این حال این موارد عامل ناترازی انرژی در کشور است.
صالحی گفت: راهکار‌های بسیاری برای برون رفت از این مشکل وجود دارد و در این راستا پیشنهاداتی را به دولت ارائه کردیم؛ بنابراین طی یکی دوسال آینده می‌توان موضوع ناترازی برق را برطرف کرد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در رابطه با انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر، افزود: متاسفانه طی ۳۰ سال گذشته تا به امروز در حوزه انرژی خورشیدی یک درصد رشد داشتیم؛ بنابراین هرچقدر دولت و حاکمیت و مجلس در این خصوص تلاش کنند ناکافی است.
وی افزود: هم اکنون ۸ هزار مگاوات قرارداد در حوزه خورشیدی منعقد شده و این قرارداد تا به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد زمانبر است. باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه کشور آماده این جهش نبوده است چرا که نخست باید زیرساخت اساسی و تخصیص زمین صورت گیرد تا بتوانیم سهم انرژی خورشیدی را افزایش دهیم اینکه حاکمیت تصمیم گرفته جهش را انجام دهد خودش ارزشمند است.
صالحی گفت: همچنین با راه‌اندازی تابلوی سبز برای اولین بار هزینه برق خورشیدی مشخص شد و این موضوع به درآمد‌های و زیرساخت‌های آینده کمک می‌کند. تنها چیزی که در این مقوله بسیار حیاتی و مهم است باید نگاه بلندمدت و ویژه به بحث انرژی خورشیدی داشته باشیم. متاسفانه کشور ما جزء ۱۰ کشور آلاینده در دنیاست باید به سمت کاهش کرین و آلاینده‌های زیست محیطی و سوخت فسیلی گام برداریم. دولت باید در این زمینه تغییر رویه دهد تا بحث انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر شکل جدید به خود بگیرد.
وی انعقاد قرارداد پروژه خورشیدی ۴ هزار ۵۰۰ مگاواتی انرژی خورشیدی و تامین فایناس مالی آن از طریق صندوق توسعه ملی را یکی از دستاورد‌های مهم در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.