مشکلی در تامین خوراک نداریم/ بهره‌برداری از فاز یوتیلیتی پتروشیمی بوشهر در دهه فجر
مشکلی در تامین خوراک نداریم/ بهره‌برداری از فاز یوتیلیتی پتروشیمی بوشهر در دهه فجر
مدیرعامل پتروشیمی بوشهر گفت: پتروشیمی بوشهر بزرگترین زنجیره تولید را در بین پتروشیمی‌های کشور دارد و در حوزه دریافت گاز ترش تا تولید انواع محصولات شیمیایی و الفینی و محصولات پایین دستی مشکلی ندارد تا جاییکه حدود ۹ میلیون تن مجموع تولیدات پتروشیمی بوشهر است.

جواد حاتمی مدیرعامل پتروشیمی بوشهر در حاشیه دهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در رابطه با وضعیت تولید پتروشیمی بوشهر، گفت: پتروشیمی بوشهر به عنوان بزرگترین پتروشیمی منطقه دارای ۳ فاز و ۱۲ پلنت است که فاز اول آن در دو سایت به واحد شیرین سازی اختصاص پیدا کرده این واحد به ظرفیت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن به بهره برداری رسیده است و در سایت ۲ که جز فاز یک است ۳ پلنت استحصال متان به ظرفیت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن، به بهره برداری رسیده است. همچنین پلنت تولید متانول به ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن و واحد ESU با ظرفیت ۱۲۰ تن در ساعت را به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: تاریخ بهره برداری فاز یک پتروشیمی بوشهر در سال ۹۸ بوده و در فاز دوم ۴ پلنت را در این فاز داریم که پروژه الفین به ظرفیت یک میلیون تن و پروژه ام. تی. پی به ظرفیت ۵۵۰ هزارتن و (HDPE) به ظرفیت ۳۱۰ هزار تن در دست اجرا است که هم اکنون ۹۲ درصد پیشرفت دارد و فاز یوتیلیتی نیز در دهه به بهره برداری خواهد رسید. لازم به ذکر است که این پروژه ۶ ماه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری می‌رسد.

حاتمی ادامه داد: فاز سوم پتروشیمی بوشهر در ادامه تکمیل زنجیره ارزش به تولید اسید استیک به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن اختصاص دارد به گونه‌ای که مقدمات و مطالعات امکان سنجی آن بروزرسانی شده در حال رایزنی برای فاینانس و تامین مالی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پتروشیمی بوشهر در تامین خوارک مشکل دارد یا نه، گفت: پتروشیمی بوشهر بزرگترین زنجیره تولید را در بین پتروشیمی‌های کشور دارد و در حوزه دریافت گاز ترش تا تولید انواع محصولات شیمیایی و الفینی و محصولات پایین دستی مشکلی ندارد تا جاییکه حدود ۹ میلیون تن مجموع تولیدات پتروشیمی بوشهر است.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر افزود: پس از تکمیل تمام سه فاز تقریبا چیزی حدود ۱۲ درصد تولید محصولات پتروشیمی کشور را بر عهده خواهد داشت. همچنین تنها پتروشیمی منطقه ویژه عسلویه هستیم که پالایشگاه گازی داریم و به واسطه همین براساس قراردادی تامین خوراک به صورت مستمر تامین می‌شود. از آنجا که فاز دوم به زودی افتتاح خواهد شد در همین رابطه در حال رایزنی برای تامین خوراک مورد نیاز هستیم تا مذاکرات افزایش دریافت خوراک را نهایی کنیم. در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای گفت: پتروشیمی بوشهر در بخش‌های مختلف دستاورد‌های ارزشمندی را در راستای تعهد به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی رقم زده است که یکی از آن‌ها تفاهم نامه‌ای است که با اداره کل محیط زیست استان بوشهر برای حمایت از خانه‌های محیط زیست استان بوشهر همسو با ایفای بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی امضا شد.

مدیرعامل پتروشمی بوشهر به طراحی و اجرای پروژه بازیابی گاز‌های اسیدی و گوگرد در پالایشگاهِ گازیِ شرکت پتروشیمی بوشهر اشاره کرد و گفت: واحد TGTU از ورود ساعتی ٨ تن بر ساعت دی اکسید گوگرد به جو جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این که در دورانِ همه گیری بیماری کرونا با مدیریت تولید و مصرفِ اکسیژن این شرکت توانسته است تامین کننده اصلی اکسیژن بیمارستان‌های کشور باشد به طوری که ۱۸ هزارتن اکسیژنِ تولیدیِ بوشهر در بیمارستان‌های کشور توزیع شد و به عبارتی از هر ۴ بیمار یک بیمار از اکسیژن تحویلی این پتروشیمی بهره‌مند شد.
حاتمی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های صنعتی و غیر صنعتی مجتمع پتروشیمی بوشهر بزودی بطور رسمی به بهره برداری خواهد رسید.