میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در آبان‌ماه چقدر بود؟
میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در آبان‌ماه چقدر بود؟
سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور در آبان ماه امسال به یک هزار و ۸۷.۲۷ مگاوات رسید که سهم نیروگاه‌های خورشیدی از این میزان با ۴۸۴ مگاوات سهمی ۴۸.۷ درصدی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان با توجه به افزایش آلایندگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی و نیز محدود شدن سوخت‌های فسیلی به یک ضرورت تبدیل شده است.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هم بیانگر آن است که در جهان تلاش برای تولید برق تجدیدپذیر، سریع‌تر از هر زمان دیگری در سه دهه گذشته، رو به رشد است و یک فرصت واقعی برای دستیابی به هدف سه برابر کردن ظرفیت جهانی تا سال ۲۰۳۰ می‌دهد که دولت‌ها در کنفرانس تغییرات اقلیمی COP۲۸ در ماه گذشته تعیین کردند.

این آژانس همچنین اعلام کرده ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی در سال ۲۰۲۳، تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۵۱۰ گیگاوات رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، آمریکا و برزیل، به بالاترین حد خود رسید، اما چین با شتاب فوق‌العاده در نصب تأسیسات جدید، از همه کشورها پیشی گرفت. چین در سال میلادی گذشته، به‌اندازه کل جهان در سال ۲۰۲۲، فتوولتائیک‌های خورشیدی را راه‌اندازی کرد و هم‌زمان، تأسیسات نیروی بادی این کشور نسبت به سال قبل، ۶۶ درصد رشد داشتند.

با وجود تلاش کشورها برای استفاده هرچه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر این موضوع در کشورمان هم موردتوجه جدی قرار گرفته و تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه آن در جریان است.

بر اساس گزارش تازه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران آبان‌ماه امسال سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به رقم یک هزار و ۸۷.۲۷ مگاوات رسیده است.

در این میان نیروگاه‌های خورشیدی با ۴۸۴.۶۵ مگاوات سهمی ۴۸.۷ درصدی به خود اختصاص داده‌اند. سهم نیروگاه‌های بادی هم با ۳۶۴.۸۹ مگاوات ۳۸.۳ درصد شده بود.

نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک هم با ۱۰۲.۸۷ مگاوات سهمی ۱۰.۵ درصدی به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین نیروگاه‌های زیست‌توده با تولید ۱۲.۵ مگاوات سهمی ۱.۳ درصدی دارند.

پایین‌ترین سهم هم متعلق به نیروگاه‌های توربین انبساطی با تولید ۹.۶ مگاوات یک درصد است.

اخیر وزیر نیرو مصوبه الزام بخش اداری کشور به تأمین ۲۰ درصد نیاز برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر را ابلاغ کرد که خود می‌تواند به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک مؤثری داشته باشد.