تعالی حوزه اچ‌اس‌ئی تغییر از وظیفه‌محور به سمت راهبرد محور است
تعالی حوزه اچ‌اس‌ئی تغییر از وظیفه‌محور به سمت راهبرد محور است
مدیرکل بهداشت ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل وزارت نفت گفت: مهمترین شیوه اثر بخشی و کارآمدی حوزه اچ‌اس‌ئی، سیر، تحول‌ و تغییر نگاه از فرآیند وظیفه‌محور ‌به سمت راهبردمحور است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مظاهر انصاری در هشتمین گردهمایی تخصصی روسای بهداشت، ایمنی، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: نگاه راهبردمحور به‌دنبال ترسیم برنامه است و با شناخت جایگاه و قابلیت خود، نقشه راه نیز در آن تبیین شده و همسو با اهداف تعالی سازمان در حرکت است.

وی از تدوین ۲۵۷ برنامه راهبردمحور در افق چهار ساله در بازه زمانی ۱۴۰۱ به بعد خبر داد و گفت: این برنامه‌ها در سطح صنعت نفت و با ارزش ریالی ۱۱۰ هزار میلیارد تعریف شده که سهم حوزه سلامت ۲۴ درصد، کاهش نرخ حوادث با سهم ۴۰ درصدی و ۳۶ درصد نیز به حوزه مدیریت آلاینده‌ها و مخاطره‌های محیط زیستی به خود اختصاص یافته است، همچنین تعداد ۳۶ برنامه آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.
مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت جایگاه آرمانی صنعت نفت از نگاه اچ‌اس‌ئی را بر محور ایمن، پاک، پایدار، سلامت کارکنان و صیانت از محیط زیست دانست و افزود: برای دستیابی به این خواسته، مهمترین هدف اصلی نظام مدیریت اچ‌اس‌ئی، پیشگیری، کاهش و کنترل خسارت و در حوزه پدافند، پایداری عملیاتی است که متعاقب آن اعتبار سازمان تامین و تضمین می‌شود.
انصاری، نظام یکپارچه اچ‌اس‌ئی را مبتنی بر عناصر پیشگیرانه، آینده‌نگر و کنترلی دانست که در جهت کاهش حوادث و آسیب های معنوی و مادی به طبیعت و نیز کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت صنعتی در محیط زیست قوام یافته است.
وی جهت‌گیری اچ‌اس‌ئی در صنعت نفت با نگاه راهبردی را شفافیت در دو محور عملکردی و ذینفعان ترسیم و در این رابطه اظهار کرد: صداقت و شفافیت در قبال مسئولیت‌هاست و در این زمینه شفافیت در مقابل ذینفعان سازمان یک اصل اساسی به شمار می‌آید.
مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت شفافیت در قبال عملکرد نیز شالوده و بنیان مدیریت پاسخگو را تشکیل می‌دهد که اگر این مقوله را در اچ‌اس‌ئی تسری دهیم باید دنبال شاخصی باشیم که سه موضوع مدیران حرفه‌ای در اچ‌اس‌ئی، کارکنان اچ‌اس‌ئی حرفه‌ای و کارکنان حرفه‌ای در اچ‌اس‌ئی را تحت لوای خود قرار دهد.
انصاری ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدام‌های وزارت نفت در حوزه اچ‌اس‌ئی و تبیین سند جدید ابلاغ شده باموضوع نظام سازماندهی اچ‌اس‌ئی در صنعت نفت درباره بازنگری سند مدیریت HSE پیمانکاران تصریح کرد:با توجه به اینکه عمده پروژه‌ها ازسوی پیمانکاران انجام می‌شود، اهداف سیاست های کلان چهار ساله نظام مدیریت اچ‌اس‌ئی بر بازنگری سند اچ‌اس‌ئی پیمانکاران تعلق گرفت و کاهش نرخ حوادث فرایندی و شغلی جزو اولویت های نخست این سند به شمار می‌رود.
وی ضمن تشریح و تجزیه و تحلیل حوادث اخیر صنعت نفت، بر کنترل و نظارت بخش کارفرمایی و رعایت دقیق و کامل ضوابط ابلاغی تاکید کرد.
هشتمین گردهمایی تخصصی روسای اچ‌اس‌ئی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران با حضور مدیران عامل با هدف رفع چالش‌ها و مشکلات و دستیابی به تولید پایدار و پایداری و تداوم تولید به میزبانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی روزهای پنجم و ششم دی‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد.