شاخص آلایندگی بسیار پائین هوا به رغم آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
شاخص آلایندگی بسیار پائین هوا به رغم آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
چند روزی است که نیروگاه شازند اراک به دلیل ناترازی گاز و برای حفظ پایداری شبکه برق از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده می کند، این در حالی است که شاخص آلایندگی هوای شازند در این روزها 43 و شاخص کیفیت هوای اراک نیز 66 اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها که در افکار عمومی به عنوان دلیلی واضح بر آلایندگی هوای شهرها به صراحت مطرح می‌شود این نگرانی را طی این سال‌ها ایجاد کرده است که غبار ناشی از آلایندگی در شهرها می‌تواند بیشتر از سوی مازوت سوزی نیروگاه‌ها باشد و اگر امکانی فراهم شود که مازوتی توسط نیروگاه‌ها سوزانده نشود در نتیجه شهرها از کیفیت شاخص هوای پاک برخوردار خواهند بود.
با نگاهی به وضعیت شاخص آلایندگی هوای شهر اراک از ابتدای سال تاکنون می‌توان به این تحلیل رسید که تعداد روزهای ناسالم نیز در 6 ماهه اول سال که نیروگاه‌ شازند فقط از گاز برای تولید برق استفاده می‌کرد، کم نبوده است. در نیمه نخست امسال که مازوتی در این نیروگاه مصرف نشده است، همچنان هوای اراک طی ده‌ها روز در شرایط ناسالمی قرار داشته است.
اخیرا شرکت‌ گاز استان مرکزی در اطلاعیه‌ای، آغاز مازوت‌سوزی نیروگاه بخار شازند را برای پایداری شبکه برق اعلام کرد و به مردم وعده داد که در صدد تامین گاز نیروگاه و کاهش مصرف مازوت خواهند بود تا انتشار آلایندگی را کاهش دهند.
انتشار این خبر و تمرکز بر این موضوع که اگر شهر اراک و شازند دچار مشکلاتی اعم از افزایش شاخص آلایندگی باشند آیا می‌تواند ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه شازند باشد؟ و یا نتیجه آلایندگی هوای شهرها ارتباطی مستقیم با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها دارد؟ پر واضح است که از نگاه آماری و پایش هوای شهرها به ویژه اراک و شازند می‌توان نسبت به این موضوع اندکی تامل کرد.
بر اساس اعلام علیرضا محرابیان، رئیس مرکز کنترل و پایش کیفیت هوای محیط زیست استان مرکزی که می‌گوید از ابتدای سال 1402 تا 22 آذرماه تعداد روز‌های ناسالم اراک 102 روز بوده است.
وی تصریح می کند: استان مرکزی که از استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود در طول سال شاهد آلودگی شدید در شهرهای صنعتی خود مانند اراک، شازند و ساوه بوده است، درحالی که شرکت گاز استان مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مردم، به استفاده از مازوت نیروگاه شازند به سبب ناترازی اشاره دارد.
با توجه به گفته محرابیان می‌توان بر موضوع دیگری تامل کرد که نیروگاه شازند از 20 آذرماه و در بازه زمانی هشت روز تاکنون، مازوت‌سوزی را برای تولید برق آغاز کرده است اما در 13 آذرماه نیز علیرضا محرابیان، هوای اراک و ساوه را همچنان و برای هفتمین روز متوالی در شرایط ناسالم و 132 اعلام کرد.
آنچه می‌توان از این برآیند تحلیل کرد، تاثیر نامتناوب مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها بر شاخص آلایندگی هوای شهرهاست. با اعلام خبر مازوت‌سوزی نیروگاه شازند، انتظار می‌رود که حداقل شاخص آلایندگی هوای شازند و اراک بیش از میزان قابل انتظار نسبت به روزها و یا هفته‌های قبل باشد، اما بر اساس پایش کنترل کیفیت هوا، شاخص آلایندگی هوای شازند برای 27 آذرماه 43 و برای شهر اراک کیفیت و شاخص 66 بوده و کیفیت هوا برای هر دو شهر در وضعیت سالم و پاک گزارش شده است.
به اعتقاد کارشناسان، شاخص آیندگی شهرها نمی‌تواند از یک منبع ناشی شود و همواره منابع متحرک و ثابت به عنوان انتشار آلایندگی شهرها نقش داشته‌اند و برای شهر تهران که اساسا نیروگاه مازوت‌سوز ندارد این حجم از غبار و بالا بودن شاخص آلایندگی هوا را باید از زوایا و جوانب مختلفی مورد ارزیابی قرار داد.