نگرانی پتروشیمی‌ها همزمان با افزایش مصرف گاز/ تدبیر مسئولان برای مقابله با قطعی گاز پتروشیمی‌ها چیست؟
نگرانی پتروشیمی‌ها همزمان با افزایش مصرف گاز/ تدبیر مسئولان برای مقابله با قطعی گاز پتروشیمی‌ها چیست؟
هر ساله همزمان با شروع فصل سرد سال این نگرانی در بین پتروشیمی‌ها ایجاد می‌شود که در صورت اوج گیری مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری مسئولان مجبور به قطع گاز صنایع و پتروشیمی‌ها کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» کمبود گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان یک سناریوی تکراری است که تقریبا چهار، پنج سال می‌شود که اتفاق می‌افتد. در فصل سرما به طور طبیعی مصرف گاز بالا می‌رود و برای اینکه مصرف گاز خانگی را کنترل کنند، گاز نیروگاه‌ها را کاهش می‌د‌هند و گاز صنایع را قطع می‌کنند. این، سناریویی تکراری است که دولت های مختلف معمولا هر سال تکرار می کنند.

براساس این گزارش بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه، به بخشی از واحد‌های متانول ساز دستور داده شده است که در دوره برودت هوا، اورهال اجباری انجام دهند. اورهال به تعمیرات دوره‌ای در واحدهای صنعتی اطلاق می‌شود.

ایران در سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده است. وزارت نفت می‌گوید حداکثر تولید گاز در شرایط کنونی به ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. به این ترتیب ایران هم‌اکنون با ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز مواجه است. بخش زیادی از این کسری گاز به دلیل افت تولید در پارس جنوبی و دیگر سایت‌های تولید گاز رخ داده است.

مدیران صنایع پتروشیمی معتقدند که ظرفیت کنونی صنایع پتروشیمی ایران و میزان تقاضای عمومی گاز در حالت ایده‌آل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز است ولی میزان تولید گاز در ایران تنها ۴۰ درصد از این نیاز را پوشش می‌دهد.

وزارت نفت در سال‌های گذشته برای تامین نظر واحدهای پتروشیمی، بسیاری از نیروگاه‌های برق کشور را مجبور کرده است به جای گاز از مازوت استفاده کنند. سوزاندن مازوت در این نیروگاه‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران و افزایش سطح آلوده‌کننده اوزون به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زاست.

برهمین اساس رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده گرگان و آق قلا در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال اکثر پتروشیمی‌ها نگران کمبود گاز هستند؛ چرا که در این فصول سال اولویت مصرف کنندگان خانگی و تجاری است بنابراین حتما باید مدنظر داشته باشید که اینها آمادگی دارند در بخش‌هایی که بهینه‌سازی مصرف سوخت برای گاز طبیعی است وارد عمل شوند تا نگرانی آنها در خصوص تامین گاز برطرف شود.

وی تأکید کرد: اگر پتروشیمی‌ها خوراک گازی نداشته باشند دچار مشکل می‌شوند. به نظرم حتما بایستی در این زمینه برنامه ریزی کنیم تا این زنجیره پر درآمد را تکمیل کنیم.