نظام صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی صنعت نیروگاهی بزودی اجرا می‌شود
نظام صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی صنعت نیروگاهی بزودی اجرا می‌شود
مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی و آموزش شرکت برق حرارتی گفت: سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی در شرکت‌های مدیریت تولید با همکاری متخصصان نیروگاهی اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  مجید شریعتی‌نیا افزود: استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی صنعت نیروگاهی یکی از راه‌های بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های تخصصی نیروی انسانی شاغل در نیروگاه‌ها و جلب توجه نیروهای متخصص، مستعد و علاقمند به اشتغال در صنعت تولید برق است.
وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروهای ﻣﺘﺨﺼﺺ دانشی و مهارتی، از ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪی در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار و در اولویت ﺳﯿﺎست‌گذاری آموزشی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و سایر بخش‌های صنعت آب و برق است، اظهار کرد: بزودی این طرح سنجشی در ابعاد دانش و مهارت شغلی و شخصیت و نگرش سازمانی اجرایی خواهد شد و پژوهشگاه نیرو به عنوان مجری این طرح در صنعت تولید برق حرارتی با همراهی متخصصان نیروگاهی در قالب کارگروه‌های تخصصی نیروگاهی “سنجش سطح یک” را برگزار خواهند کرد.
مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی و آموزش شرکت برق حرارتی درباره اقدامات صورت گرفته درباره سنجش سطح یک صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی، گفت: سنجش این سطح از زمستان سال ۱۴۰۱ شروع شد و شاخص‌های ارزیابی این سطح در سه بخش الف(بررسی سوابق شغلی، آموزشی و فعالیت‌های شاخص شغلی)، ب(دانش و مهارت شغلی) و ج(شخصیت و نگرش سازمانی) بوده که مرحله “الف” برای تمامی پرسنل شاغل در مشاغل اختصاصی در شرکت‌های مدیریت تولید صورت گرفته و سنجش سطوح “ب” و “ج” نیز بزودی انجام خواهد شد. در نهایت مجموع امتیازات حاصل شده در این سه بخش، منجر به کسب گواهینامه سطح یک صلاحیت حرفه‌ای خواهد شد.
شریعتی‌نیا اضافه کرد: کارگروه‌های تخصصی نیروگاهی با راهبری مجری طرح این نظام در حال طراحی سناریوهای ارزیابی در سطوح بعدی این نظام هستند و سنجش در سطوح بعدی(سطح دوم تا سطح چهارم) با ابزارهای متفاوتی از قبیل ارزیابی مهارتی حین کار، سیمولاتور و مصاحبه برنامه‌ریزی و انجام خواهد شد.
وی با اشاره به تشکیل مستمر کارگروه‌های مختلف در شرکت برق حرارتی با همکاری متخصصان نیروگاهی از سنوات قبل برای مطالعه و بررسی نظام صلاحیت حرفه‌ای(شغلی) نیروی انسانی، اظهار کرد: برای سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی و صدور گواهی آن در شرکت‌های مدیریت تولید سعی کردیم تا با همکاری متخصصان نیروگاهی به معیارهای ثابتی برای سنجش در این حوزه دست یابیم.
شریعتی‌نیا با تاکید بر اینکه  سرمایه‌های انسانی و شایستگی آنها كلید اصلی كسب مزیت رقابتی و تحقق چشم‌انداز استراتژیك هر سازمانی هستند، گفت: چارچوب‌های شایستگی می‌توانند به متخصصان منابع انسانی در بهبود كاركردهای مدیریت منابع انسانی كمك شایانی کند و اطلاعات حاصل از این سنجش‌ها(دانش، مهارت، نگرش و شخصیت) در مدیریت منابع انسانی شایسته‌محور و زیر شاخه‌های آن چون برنامه‌ریزی نیروی انسانی، شناسنامه مشاغل، نیازسنجی آموزشی مشاغل، توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی کاربردی است.