واردات بی سروصدای بنزین در قبال صادرات نفت
واردات بی سروصدای بنزین در قبال صادرات نفت
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: کاسبان تحریم در ایران تمایلی ندارند که در سیاست خارجی ایران تحول خاصی رخ دهد و همین وضع کنونی را می‌پسندد. از سوی دیگر هم اکنون در داخل کشور با کمبود فرآورده نفتی مواجه است و بدون سروصدا در قبال صادرات نفت، بنزین وارد می‌کنند.

محمود خاقانی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در رابطه با تحولات جنگ بین غزه و اسرائیل و تاثیر آن در بازار جهانی نفت، اظهار کرد: بازار در حال حاضر تقریبا با ثبات قیمت مواجه است و این مهم نشان دهنده این است که در بازار یک مدیریت کلان مستقر است. همچنین با در نظر گرفتن اینکه ۴۰ درصد نفت خام اسرائیل از جمهوری آذربایجان و ۶۰ درصد دیگر از کشور‌های غیر عربی وارد می‌شود؛ بنابراین کشور‌های عربی بهانه دارند که ما سوختی به اسرائیل صادر نمی‌کنیم که صادرات را متوقف کنیم؛ بنابراین اسرائیل با کمبود سوخت مواجه نمی‌شود.
وی تصریح کرد: چین و آمریکا در واقع یک تفاهم پنهان با همدیگر دارند و پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت خام در بازار در حول و حوش ۸۰ دلار باقی بماند اگر قیمت کاهش یابد برای چین و آمریکا بهتر است. از سوی دیگر نفت خامی که آمریکا صادر می‌کند از تولیدات داخلی خود بود و بیشتر نفت خام سبک است. پالایشگاه‌های امریکایی به نفت خام خلیج مکزیک و نفت خام عراق عادت دارند؛ بنابراین آمریکا نفت خامی که صادر می‌کند، معادل مصرف داخلی نیز وارد می‌کند به طور کلی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس براینکه اقتصادشان را پایدار حفظ کنند بخاطر ملیت عربیشان خودشان را درگیر جنگ نمی‌کنند.
خاقانی افزود: از سوی دیگر قطر نیز که در گذشته سالی یک میلیارد دلار به حماس کمک می‌کرد و این کمک‌ها را کاهش داده است.
خاقانی نیاز گازی ترکیه به گاز را نیز از عوامل اهداف اسرائیل برای دستیابی به گاز بیشتر برشمرد و گفت: امروز اردوغان با اسرائیل و مصر و لبنان در منابع گازی مشارکت دارد و در واقع سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته، از یک سو عنوان کرده که با نتانیاهو مذاکره نمی‌کند و از دیگر سو اینگونه مطرح می‌کند که مردم غزه در سرزمین خود بمانند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تحولات جدیدی در پشت پرده وجود دارد، مسئله این است هرچند که ترکیه عضو ناتو است، اما به منابع گازی نیاز دارد بنابراین اگر روابط خود را با اعراب و بویژه فلسطین بهتر کند بهتر به نتیجه می‌رسد تا با غرب و اسرائیل وارد مذاکره شود.
این کارشناس نفتی تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در بازار نفت و اینکه چه برنامه‌ای در این زمینه دارد؟ باید گفت: کاسبان تحریم در ایران تمایلی ندارند در سیاست خارجی ایران تحول خاصی رخ دهد و همین وضع کنونی را می‌پسند؛ بنابراین ایران که صادر کننده نفت به غرب نیست که قطع کند. هم اکنون در داخل کشور با کمبود فرآورده نفتی مواجه است و بدون سروصدا در قبال نفتی که صادر می‌کنند، بنزین وارد می‌کنند. همچنین برای تأمین گاز در داخل نیز با مشکل مواجه است و در این خصوص تکنولوژی خاصی ندارد.
وی اضافه کرد: براساس سیاست تعریف شده در داخل اقتصاد پایداری وجود ندارد و روز به روز با تورم بالایی مردم را دست به گریبان می‌کنند که این موضوع به نوعی به ثروتمندرا ثروتمندتر و فقیران را نیز فقیرتر می‌کند. در نهایت ایران نمی‌تواند نقش خیلی کلیدی در این زمینه بازی کند. پس بازار نفت بدون ایران توانسته خودش را مدیریت کند.
خاقای ادامه داد: ایران زمانی می‌تواند در صحنه بین‌المللی ایفای نقش کند که دیپلماسی حرفه‌ای را به کار بگیرد. در طول سالیان گذشته دیپلماسی ما میدانی و تهدید بوده است، الان همه این‌ها خنثی می‌شود.
وی ادامه داد: در گذشته صنعت نفت ایران در بازار بین‌المللی حرفی برای گفتن داشت، ولی اکنون مواضع بسیار ضعیفی قرار گرفته است جز اظهار تأسف مطلبی را نمی‌توانیم بیان کنیم. البته به عنوان یک شهروند ایرانی هم، ما امیدوار بودیم که در انتخابات آینده بتوانیم مردم سالاری را به نحو بهتری به رخ منطقه بکشیم، چون نقطه ضعف منطقه این است که حاکمانی هستند که بقای خودشان را به حمایت آمریکا و اسرائیل مدیون هستند. ایران یک کشور مسقل بوده و مردم سالاری دارد دولت و مجلس مستقل را می‌تواند انتخاب کند، ولی الان یکدستی و یکسان سازی نگران کننده است بدین معنا که بالاخره این یکسان سازی‌ها به تدریج حمایت اکثریت مردم را در انتخابات مجلس یازدهم از دست می‌دهد و اگر تجدیدنظر جدی نشود در انتخابات آینده نیز شاهد کاهش حضور مردم خواهیم بود؛ بنابراین کسانی که در تهران حکومت را بدست می‌گیرند برای بقای خودشان مجبورند به یک حکومت خارجی تکیه کنند در مورد ایران ممکن است چین و روسیه باشد.
وی تأکید کرد: به طور کلی ایران مواضعش در صحنه بین المللی آن خواهد بود چین می‌خواهد. باید منتظر باشیم که در هفته آینده چین و آمریکا در سطح روسای جمهوری ملاقات دارند و آن‌ها چه تصمیمی می‌گیرند و تصمیم آن‌ها برای بازار نفت تصمیمی سرنوشت ساز خواهد بود.