رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی
رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی
در نشست توسعه حمل‌ونقل خودروهای عمومی برقی در کشور عنوان شد: برقی‌سازی حمل و نقل پاسخی به کلان مساله‌ها در حوزه مصرف سوخت، از جمله ناترازی بنزین، هزینه یارانه سوخت و آلودگی هوا است، که برقی سازی هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند.

به گزارش «نبض انرژی» حمیدرضا طهوری در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی در کشور: بایدها و سیاست‌ها» در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به چهار کلان مساله در حوزه مصرف سوخت فسیلی گفت: ما در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم. البته هنوز تعداد خودروها کافی نیست و تقاضا برای خودروی بیشتر وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است. از طرف دیگر شرایط کشور در تولید بنزین به گونه‌ای است که نمی‌توانیم افزایش تولید بنزین داشته باشیم، مگر اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این زمینه صورت گیرد.

مشاور امور فناوری وزارت کشور همچنین با اشاره به پرداخت یارانه انرژی گفت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می‌شود رقم بسیار بالایی است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی‌شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یکسال می‌شد تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد. اما در حال حاضر نه می‌توان مصرف بنزین را کم کرد و نه می‌توان یارانه سوخت را حذف کرد.

از طرف دیگر به گفته وی در طول سال آلودگی وجود دارد، اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این موضوع نیز خسارت و زیان‌هایی دارد. ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و این موضوع هم اثراتی بر آلودگی هوا دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد برقی سازی حمل و نقل پاسخی به چهار کلان مساله در حوزه مصرف سوخت است، البته راه حل و پاسخ کامل نیست، اما برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند و پاسخی برای چهار ابرچالش است.

مشاور امور فناوری وزارت کشور با بیان اینکه برقی سازی حمل و نقل برای کشور در سطح ملی انتفاع فراوان دارد، گفت: آنچه در این راستا مهم است اینکه در کشورها چگونه می توان سیاست‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همچنین انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد.

به گفته وی ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکت‌های دانش بنیان هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند، اما دولت‌ها کمی دیر به این موضوع پرداخته اند و چون از قبل با دستگاه‌ها و فعالان داخلی کار نکرده‌اند، الان که نیاز بزرگی در خصوص برقی کردن خودروها بوجود آمده، باید این نیاز از طریق واردات تامین شود. نهادهایی هم موافق تولید داخل هستند و ماموریت دارند که حمل و نقل را ساماندهی کنند و بنابراین شاید تعادلی در این دو بخش بوجود آورد که هم نیاز ملی در کوتاه مدت رفع شود و هم در بلند مدت به تولید داخلی بپردازیم.

مشاور امور فناوری وزارت کشور با بیان اینکه در وزارت کشور در این زمینه کمیته فنی شکل گرفته و هدف گذاری در خصوص اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های انجام شده، گفت: در این چارچوب اولا گونه‌هایی از اتومبیل‌ها و خودروها  باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند. بنابراین بررسی‌ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر قرار است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر قرار است خودرویی به عنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی  وارد کشور شود.

وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودروهای برقی گفت: در خصوص اتوبوس برقی این موضوع به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تامین کند و در رابطه با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی هست، ولی نهایی نشده است.

برنامه‌ریزی برای تولید اتوبوس برقی

طهوری با بیان اینکه احتمالا اتوبوس‌های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این زمینه انجام نشود، تصریح کرد: اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده است. البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی انجام شود، نه توسط تاجر و بازرگان تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید عمدتا بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است.

البته به گفته وی این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید به‌صورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در بخش‌های مختلف حاصل شود. همچنین برای اینکه اشکالی برای راننده و مالکین ایجاد نشود، پیشنهاد شده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکت‌های تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این موضوع به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همچنین شهردار تهران در میان گذاشته شده و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده تا این خودروها و موتورسیکلت‌ها به صورت ناوگانی خریداری شود.

مشاور فناوری وزارت کشور همچنین گفت: در حوزه زیرساخت های کشور در خصوص برقی کردن خودروها، ظاهرا در زمینه تامین برق مشکلات کم است، اما وزارت نیرو معتقد است که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم. این کارها باید به مرور انجام شود، زیرا اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.

مجید جلیلی – رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی – نیز در این برنامه گفت: در کشور ما به‌طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج  فارس در سال ۶۰ میلیون تومان است. از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند. اما در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کنند بر اساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می شود که از این مبلغ ۴.۵ میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می پردازد.