ورود یک میلیون مترمکعب آب به سد خشک شده رودبال استان
ورود یک میلیون مترمکعب آب به سد خشک شده رودبال استان
با توجه به بهبود بارش‌ها در ۴۳ روز گذشته (ابتدای مهر ماه تا پایان روز ۱۳ آبان ماه) سه سد خشک و کم آب کشور ورودی آب داشتند، به طوری که یک میلیون مترمکعب آب وارد سد خشک شده رودبال داراب استان فارس شد و میزان پرشدگی سد نهرین خراسان جنوبی هم به ۱۱ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته؛ به‌گونه‌ای که در ۴۲ روز گذشته ۱۲ میلیمتر بارش در پهنه کشورمان به ثبت رسیده است.

گرچه وضعیت بارش بهتر شده اما همچنان نامتوازن بودن بارش را شاهد هستیم به‌گونه‌ای که برخی استان‌ها میزان بارش ناچیزی دریافت کرده‌اند و برخی دیگر مانند استان گیلان دارای بیشترین بارش بوده است. همین موضوع سبب شده هنوز درصد پرشدگی سدهای کشور ۴۰ درصد است.

با این حال ورود آب به برخی سدها نسبت به ۲۲ مهرماه بهتر شده، به‌گونه‌ای که بر اساس آمار جدید مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور گرچه از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۲۲ مهر سد رودبال داراب در استان فارس خشک بود تا روز ۱۳ آبان یک میلیون مترمکعب آب وارد این سد شد.

همچنین در مدت اخیر یک میلیون مترمکعب آب وارد سد نهرین خراسان جنوبی شد و میزان پرشدگی آن را به ۱۱ درصد رساند.

سد طرق در خراسان رضوی نیز که وضعیت آن نگرانی در باره تأمین آب موردنیاز مشهد را ایجاد کرده از ابتدای سال آبی جاری سه میلیون مترمکعب آب دریافت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد کاهش حجم آب دارد.

«محمد جوان‌بخت» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا امروز در نشست تخصصی وزیر نیرو با مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور، گفت: نزدیک به ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی در فصول مختلف کشور شناسایی و با تلاش‌های انجام شده، این مشکل به‌خوبی مدیریت شد.

وی افزود: تلاش‌های فراوانی در سال آبی گذشته برای رفع مشکلات مربوط به حوزه آب و فاضلاب از جمله در مشهد، تبریز و تهران و بسیاری شهرهای دیگر انجام شد که در این زمینه شرکت مهندسی آب و فاضلاب و شرکت‌های استانی پای‌کار بودند.