تولید ۱۱۰۱ مگاوات انرژی پاک/ جلوگیری از پخش ۱.۶ میلیون تن آلاینده
تولید ۱۱۰۱ مگاوات انرژی پاک/ جلوگیری از پخش ۱.۶ میلیون تن آلاینده
در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۱۰۱ مگاوات افزایش یافته است که سالانه با تولید برق بالغ بر ۲۱۵۴ میلیون کیلووات ساعت، ناتزاری برق را خصوصاً در زمان‌های پیک کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۱۰۱ مگاوات افزایش یافته است که سالانه با تولید برق بالغ بر ۲۱۵۴ میلیون کیلووات ساعت، ناتزاری برق را خصوصاً در زمان‌های پیک کاهش می‌دهد، همچنین سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵ میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۷۸ هزار تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی ۵۳۰.۷۳۵ هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.

بنا بر این گزارش امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای حامل‌های انرژی فسیلی توصیه می‌شود، چرا که کاهش ذخایر سوخت فسیلی از یک سو و غیرواقعی بودن قیمت این حامل‌ها از سویی دیگر موجب هدر رفت منابع مالی کشور در حوزه‌های مختلف و به خصوص در بخش صنعت برق شده است.

همچنین باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید به دلیل زمانبر بودن فرایند احداث و ناترازی سوخت در کشور، به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالانه شبکه باشد، به همین منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم سازد.

در این راستا، وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی آن‌ها برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. برنامه‌ای که در آن تولید ۴ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه بادی خورشیدی و ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳ هزار مگاوات احداث نیروگاه خود تأمین صنایع در آن پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، اخیراً نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۵ سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که خبر از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.