کاهش مصرف آب کشاورزی در برنامه هفتم توسعه تکلیف شد
کاهش مصرف آب کشاورزی در برنامه هفتم توسعه تکلیف شد
نماینده مردم اسفراین با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به دنبال کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم، افزود: وزارت نیرو در فرایند تنظیم و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه بیشترین تعامل و همکاری را با مجلس داشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  امان‌الله حسین‌پور در درباره موضوع آب در برنامه هفتم توسعه و ضرورت توجه به مقوله مدیریت منابع آبی گفت:  مدیریت منابع آب یکی از اساسی‌ترین مسائل مورد توجه مجلس و دولت است و به نظر من برای اینکه بتوانیم در این حوزه توفیق بیشتری داشته باشیم، لازم است تا میزان اختیارات وزارت نیرو در حوزه مدیریت منابع آب افزایش یابد.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه مجلس و دولت در کنار هم تلاش کرده‌اند تا احکام و تکالیف خوبی در حوزه‌های مختلف تنظیم کنند و در این بین وزارت نیرو بیشترین همکاری و تعامل را با مجلس در این رابطه داشته است.
حسین‌پور ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید تلاش کنیم در ارتباط با برنامه هفتم تکرار نشود، این است که اهداف برنامه ششم متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد محقق شد و بر همین اساس باید در برنامه هفتم به گونه‌ای عمل کنیم که میزان تحقق آن به مراتب بیشتر باشد.
وی در همین رابطه افزود: در رابطه با اجرای احکام برنامه ششم در حوزه آب شاهد غفلت‌های زیادی در موضوعاتی مانند آبخیزداری، مهار آب‌های سطحی، دیپلماسی آب، مدیریت آب‌های مرزی و برخورد با چاه‌های غیر مجاز رخ داد که مجلس و دولت مصمم هستند این غفلت‌ها در برنامه هفتم توسعه رخ ندهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره ضمانت‌های اجرای برنامه هفتم توسعه نیز گفت: بر خلاف برنامه ششم که مقرر شده بود گزارش‌های عملکردی آن در پایان دوره ارائه شود، در برنامه هفتم این الزام دیده شده که دستگاه‌های مختلف فصل به فصل نسبت به ارائه گزارش عملکرد اقدام کنند تا در صورت وجود هر گونه مشکل به سرعت موضوع پیگیری شود.
وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون تنها ۲۵ درصد منابع حاصل از بارش‌های سالانه این میزان را استفاده می‌کنیم و بخش قابل توجهی با تبخیر از دسترس خارج می‌شوند، این نکته نشان می‌دهد با مدیریت بهتر در موضوعاتی مانند آبخیزداری، آبخوان داری، مهار آب‌های سطحی، استفاده از آب‌های نامتعارف، اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب و… می‌توان شرایط آبی بهتری را در کشور با وجود خشکسالی رقم زد.
نماینده مردم اسفراین همچنین با اشاره به ضرورت ارتقا بهره‌وری در حوزه کشاورزی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه مدیریت منابع آب، مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی است که باتوجه به تاکیداتی که در برنامه هفتم توسعه شده است، امیدواریم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز ضمن افزایش بهره وری به مراتب کاهش یابد.