صفر شدن میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب، دستاورد دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی
صفر شدن میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب، دستاورد دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت در دو سال اخیر موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای به دست آورده که به صفر رسیدن میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب یکی از این موفقیت‌هاست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  با بازگشت تحریم‌های نفتی در آبان‌ماه سال ۹۷، بسیاری از خریداران از جمله کره‌جنوبی، چین، هند و ژاپن، واردات نفت خام و میعانات گازی خود از ایران را کاهش دادند؛ همین موضوع باعث شد تا دولت قبل نتواند میعانات گازی را بفروشد.

راهکار دولت گذشته برای این موضوع خرید نفتکش و ذخیره میعانات گازی روی آب بود تا تولید از پارس جنوبی متوقف نشود. بعضی از این نفتکش‌ها بیش از سه سال روی آب سرگردان بودند.

اکنون نه‌تنها میعاناتی که تولید شده فروخته شده و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب اضافه نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره شده نیز با وجود سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات روی آب صفر شده است.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به این موضوع اشاره و عنوان‌کرد: به صفر رساندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور در سواحل که موجب نگرانی همگان شده بود، از نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان است.

«جواد اوجی» وزیر نفت، روز ششم خرداد امسال در نشست گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، به دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایطی که در گذشته ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع اشاره و آن را نشانه دیگری از موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی و دیپلماسی انرژی عنوان کردند.

«محمدرضا میرتاج‌الدینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: وزارت نفت در این دو سال اخیر موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای به دست آورده که به صفر رسیدن میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب یکی از این موفقیت‌های بزرگ است.

وی افزود: افزایش چند برابری فروش نفت، ارتباط با همسایگان در حوزه انرژی، موفقیت در بخش دیپلماسی انرژی، توسعه فازهای پارس جنوبی و غیره، از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم بوده است.

میرتاج‌الدینی تصریح‌کرد: وزارت نفت در این مدت قراردادهای خوبی هم در بخش داخلی و دانش‌بنیان‌ها و هم در بخش خارجی و کشورهای همسایه امضا کرده است که در آینده چشم‌انداز خوبی را برای صنعت نفت و گاز کشور رقم خواهد زد.

«مصطفی نخعی» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز دیپلماسی دولت سیزدهم به‌ویژه وزارت نفت را در حوزه انرژی مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: دولت اهمیت انرژی را در سطح منطقه و بین‌الملل به‌خوبی درک کرده و جدای از گفت‌وگوهای سیاسی که بین ما و دیگر کشورها در جریان است، وزارت نفت دیپلماسی انرژی را به شایستگی میان کشورهای منطقه و فضای بین‌الملل توسعه داده است.

وی، به صفر رسیدن میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب را از نتایج موفق دیپلماسی انرژی دانست و اظهار داشت: بهبود روابط در حوزه انرژی با کشورهایی نظیر ترکمنستان، بعضی از کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و همسایه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه می‌تواند ایران را به قطب گازی منطقه تبدیل کند.

شایان ذکر است در نشست علنی ششم تیر مجلس شورای اسلامی ۲۲۰ نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری از اقدام‌های شایسته وزارت نفت قدردانی و تشکر کردند.