سهم ۵۰ درصدی دانش ایرانی در ساخت سکوی میدان گازی مشترک بلال
سهم ۵۰ درصدی دانش ایرانی در ساخت سکوی میدان گازی مشترک بلال
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد اجزای سکوی میدان گازی مشترک بلال ساخت داخل خواهد بود، گفت: باید تجهیزات طولانی‌مدت را سفارش‌گذاری کنیم تا در دو سال ساخت سکو به اتمام برسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمدرضا زهیری امروز (یکشنبه، ۱۸ تیرماه) در آیین تنفیذ قرارداد ساخت عرشه و متعلقات سکوی میدان مشترک بلال، با اشاره به اینکه سکوی میدان گازی بلال یک سکوی ۲۴۰۰ تنی است، اظهار کرد: امیدواریم بعد از دو سال این سکو ساخته و نصب شود.

وی ادامه داد: به جز تجهیزات اصلی، طراحی، مهندسی ، ساخت، حمل و نصب به‌عهده ماست و بیش از ۵۰ درصد اجزای سکو نیز ساخت داخل خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تأکید کرد: ساخت همه تجهیزات مربوط به سکو شامل سه‌پایه، مشعل، پل میانی و سکو به‌عهده این شرکت است  که در یارد خرمشهر ساخته خواهد شد.

زهیری گفت: باید تجهیزات طولانی‌مدت را سفارش‌گذاری کنیم تا طی دو سال ساخت سکو به اتمام برسد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌هایی که شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در دست اقدام دارد، افزود: در حوزه کارفرمایی پتروپارس، جابه‌جایی سکوی فاز ۱۱ و راه‌اندازی خط لوله این فاز را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ادامه داد: در حوزه کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پروژه جاسک را اجرا می‌کنیم که یک گوی شناور آن نصب شده و گوی شناور ۲ و ۳ نیز در حال آماده‌سازی برای نصب است.

زهیری به احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در بخش دریا احداث خط لوله تمام شده و در بخش خشکی نیز کار رو به پایان است.

وی به فعالیت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در میدان‌های مارون ۳ و گچساران اشاره کرد و افزود: در بخش کارفرمایی شرکت فلات قاره، دکل حفاری شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در میدان رسالت مشغول حفاری است و جکت آن نیز در یارد خرمشهر در حال ساخت است و تا سه ماه دیگر نصب می‌شود، همچنین در فروزان ۲ سکو باید بسازیم که مشکلات قراردادی داشت که در حال حل‌ شدن است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی گفت: در میدان ابوذر یک خط لوله ۷۰ کیلومتری باید احداث شود که لوله‌ها آماه شده است و از مهرماه نصب لوله‌ها را انجام می‌دهیم.