مدیرعامل شرکت روس‌نفت: روسیه سهمیه صادرات نفت را به اوپک پلاس می‌بازد
مدیرعامل شرکت روس‌نفت: روسیه سهمیه صادرات نفت را به اوپک پلاس می‌بازد
مدیرعامل شرکت انرژی روس‌نفت با اشاره به اینکه برخی کشورهای عضو اوپک پلاس ۹۰ درصد از تولید خود را صادر می‌کنند درحالی‌که روسیه تنها نیمی از تولید خود را به بازار جهانی عرضه می‌کند گفت روسیه در رقابت با سایر کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس بازنده است.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از رویترز، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت بزرگ انرژی روس‌نفت در روز شنبه گفت روسیه در رقابت با سایر کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس به‌خاطر سهمیه پایین‌تر صادرات نفت خود بازنده است.

 سچین که از قدیمی‌ترین متحدین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بشمار می‌رود اعلام کرد افزایش تولید نفت آمریکا که عضو ائتلاف اوپک پلاس نیست، تأثیر بیشتری در بازار جهانی نفت نسبت‌به سایر تولیدکنندگان دارد.

 برخی متخصصان و تحلیلگران عقیده دارند صادرات نفت روسیه علی‌رغم کاهش تولید این کشور هنوز هم نسبتاً بالاست.

 سچین در سخنرانی خود در یک مجمع اقتصادی گفت برخی کشورهای عضو اوپک پلاس 90 درصد از تولید خود را صادر می‌کنند درحالی‌که روسیه تنها نیمی از تولید خود را به بازار جهانی عرضه می‌کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه در ائتلاف اوپک پلاس درحال‌حاضر تنها تولید را مدیریت می‌کنند نه صادرات را.

 اوپک پلاس در بحبوحه قیمت پایین نفت، یک قرارداد جدید تولید در اوایل ماه جاری میلادی منعقد کرد. عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده این گروه متعهد شده تولید خود را در ماه ژوئیه فراتر از قرارداد اوپک پلاس پایین بیاورد تا عرضه نفت در 2024 محدود شود.

 اوپک پلاس حدود 40 درصد از تولید جهانی نفت را در اختیار دارد و شرکت روس‌نفت همین سهم را از تولید نفت روسیه دارد.

 سچین در سخنرانی خود که در وب‌سایت روس‌نفت منتشرشده گفت عربستان داوطلبانه تولید خود را پایین می‌آورد و درعین‌حال ظرفیت تولید را هم افزایش می‌دهد.

 وی گفت عربستان احتمالاً حفاری‌های خود را حداقل 25 درصد طی دو سال آینده بالا می‌برد. بنابراین ظرفیت تولید نفت این کشور بین 2025 تا 2027 حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

 وی همچنین تأکید کرد رسیدن به یک اتفاق نظر بین کشورهای اوپک به‌خاطر تفاوت در ساختار اقتصادی و تولید نفت آنها سخت است.

 سچین گفت:«دنیا در سال‌های آینده با مشکل ظرفیت تولید مواجه می‌شود و کشورهای اوپک دیگر نمی‌توانند جوابگوی تقاضای فزاینده باشند».

منبع: تسنیم