بيش از 50 درصد از بار مصرفي شبكه برق امسال كنترل‌پذير مي‌شود
بيش از 50 درصد از بار مصرفي شبكه برق امسال كنترل‌پذير مي‌شود
برنامه‌ها و اقدامات جامع شركت توانير در راستاي مديريت مصرف برق، حفظ پايداري و عبور از اوج بار تابستان 1402 تشريح شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  همزمان با فرارسيدن دوره اوج بار 1402، همايش مشترك وزارتخانه‌هاي نيرو، كشور و صمت با استانداران و مديران ارشد صنعت برق با هدف هماهنگي و تبادل نظر سه وزارتخانه براي عبور بي دغدغه از اوج بار تابستان در وزارت نيرو برگزار شد.

مديرعامل شركت توانير در اين نشست با ارايه گزارشي از برنامه‌ها و اقدامات جامع اين شركت در بخش مديريت مصرف و حفظ پايداري و گذر از اوج بار شبكه، ضمن قدرداني از اقدامات مجموعه برق كشور در تابستان 1401 و همراهي مشتركان با برنامه‌هاي مديريت مصرف برق، قضاوت مردم عزيز كشور را ملاك اين موفقيت عنوان كرد.
“آرش كردي” قابليت اعتماد و اطمينان از اجراي موفق برنامه‌ها براي گذر موفق از تابستان را با ايجاد اعتماد به نفس در مجموعه برق كشور همراه دانست و با تاكيد بر تداوم شاكله كلي برنامه‌هاي مديريت مصرف در تابستان پيش رو، از پيشرفت در بخش هوشمندسازي و كنترل پذيري بارهاي مصرفي خبر داد.
وي ميزان رويت پذيري بارهاي مصرفي شبكه در سال گذشته را 55.7 درصد عنوان كرد كه امسال به بيش از 65 درصد افزايش مي‌يابد.
كردي، كنترل پذيري بار مصرفي را از قابليت‌هاي جديد عنوان كرد و افزود: سال كذشته با كنترل پذيري 23.4 درصد از بارهاي اولويت دار آغاز شد و امسال بيش از 50 درصد از بار مصرفي شبكه كنترل پذير مي‌شود و مشتركان خانگي با 750 كيلوواتساعت مصرف ماهانه و بالاتر، چنانچه تمهيدي براي كاهش مصرف اتخاذ نكنند در اولويت نصب كنتورهاي هوشمند قرار مي‌گيرند.
كردي 2 هزار مگاوات صرفه‌جويي در بخش خانگي را قابل حصول عنوان كرد و فرهنگسازي و اطلاع‌رساني با استفاده از ظرفيت‌هاي صدا و سيما و رسانه‌ها و جرايد را از اقدامات عمده برشمرد كه از سوي روابط عمومي‌هاي وزارت نيرو، توانير و شركت‌هاي برق در حال پيگيري است.
وي از كاهش متوسط مصرف ماهانه برق خانوار از 266 كيلووات‌ساعت در سال 1400 به 258 كيلوواتساعت در سال گذشته خبر داد كه امسال كاهش مصرف به 253 كيلووات‌ساعت براي اين بخش پيش‌بيني شده است.
كردي با اشاره به تنفيذ مصوبه سال گذشته هيئت وزيران براي امسال، اين مصوبه را ملاك عمل و غير قابل تخطي عنوان كرد و كاهش 30 درصدي مصرف برق ادارات در ساعات كاري و كاهش 60 درصدي مصرف در ساعات غير اداري را از مصوبات مربوطه برشمرد و از قابليت تنظيم از راه دور كنتورهاي برق ادارات و بخش دولتي خبر داد.
وي تاكيد كرد: مديريت بار مصرفي صنايع بايد به گونه اي اعمال شود كه عرضه محصولات در بازار دچار چالش نشود و امكان جا به جايي بار و مديريت مصرف صنايع انرژي بر نيز طي دو سوم از سه ماه تابستان فراهم شده است.
وي تصريح كرد: سال گذشته امكان مديريت بار صنايع خارج از شهرك‌ها به دليل تغذيه اين صنايع از فيدرهاي عمومي قابل انجام نبود و امسال درصد عمده‌اي از بار مصرفي اين صنايع از طريق هوشمندسازي و رويت پذيري قابل مديريت شده و براي بخش تجاري نيز 300 مگاوات مديريت مصرف در بخش كسبه و 200 مگاوات در بخش مشتركان ديماندي پيش‌بيني شده است.