از صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد تومانی در تعمیرات تا بومی‌سازی قطعات نیروگاه ری
از صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد تومانی در تعمیرات تا بومی‌سازی قطعات نیروگاه ری
مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری با اشاره به بومی‌سازی بسیاری از قطعات در این نیروگاه گفت: سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان در قطعه‌سازی تجهیزات این نیروگاه صرفه جویی داشتیم به گونه ای که پنج هزار قطعه را بومی سازی کردیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» حمید بادرستانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران هزینه اورهال و تعمیرات اساسی نیروگاه برق ری را در سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: واحدی نیروگاهی که سه سال خارج از چرخه تولید بود را احیا کردیم؛ این درحالی است که هشت واحد در سال گذشته اورهال و بازدید های دوره ای در زمان مقرر انجام شد.

از صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد تومانی در تعمیرات تا بومی‌سازی قطعات نیروگاه ری

این مسئول افزود: در سال ۱۴۰۱، تولید بیش از ۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون کیلو وات ساعت انرژی و افزایش پنج درصدی تولید نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ در این نیروگاه را شاهد بودیم؛ ضمن این که از این میزان تولید حدود ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون کیلو وات ساعت به صورت خالص در اختیار شبکه سراسری برق کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: نیروگاه ری در بهترین شرایط توان تولید ۸۰۰ مگا وات و در بدترین حالت ۵۰۰ مگاوات دارد که با توجه به ۴۵ ساله و قدیمی بودن نیروگاه نقش ما در خاموشی ها ناچیز است اما به تعهد خود همواره عمل کرده ایم.

بادرستانی این را هم گفت که نیروگاه برق ری در سال ۱۴۰۰ شمسی ۱۰ درصد برق شهر تهران را تولید و تامین کرد.

به گفته این مسئول، ساخت پوسته داخل توربین برای اولین بار در این نیروگاه انجام شده است و طی یک سال و نیم ماشین کاری انجام شده و از هفت تُن به حدود ۲ تن رسید.

مدیرعامل نیروگاه برق ری ادامه داد: ما این کار را با یک پنجم هزینه مشابه خارجی انجام دادیم و صرفه جویی خوبی در این زمینه انجام شد.

بومی سازی ۴۵ هزار قطعه

از صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد تومانی در تعمیرات تا بومی‌سازی قطعات نیروگاه ری

وی افزود: نیروگاه ری حدود پنج هزار قطعه در سال پیش در داخل کشور تولید کرد که از ابتدای فعالیت این نیروگاه تاکنون ۴۵ هزار قطعه را بومی سازی و تولید کردیم.

بادرستانی اظهار داشت: این قطعات تولیدی در ۱۳۰ نوع تجهیز و به سه بخش ابزار دقیق، مکانیک و الکترونیک تقسیم می شود و در نهایت با این قطعه سازی در سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی داشتیم و از سوی دیگر هزینه تولید ما حداقل ۵۰ درصد ارزانتر از بازار شد.

وی به دیگر دستاوردهای مهندسان نیروگاه ری اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۰ کارت الکترونیکی ساخت داخل به ابعاد کاغذ A۴ هم با تراشه های مخصوص تولید کردیم که کار حفاظت از توربین ها را انجام می دهد و مثل برج مراقب برای هواپیما عمل می کند.

بادرستانی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: تمام اورهال و تعمیرات اساسی به دست نیروهای این نیروگاه انجام شده و مناقصه ای برای پیمانکاران داخلی و خارجی گذاشته نمی شود.

نیروگاه برق ری رتبه ششم کشور

مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری با بیان اینکه در ارزیابی سال ۱۴۰۰ این نیروگاه رتبه ششم در کشور را به صورت کلی کسب کرده است، گفت: این در حالی بود که در سال ۹۹ ما رتبه ۱۶ را داشتیم و هدفگذاری کرده ایم تا بین سه نیروگاه اول کشور قرار بگیریم.

وی افزود: بیش از ۴۵ سال از عمر نیروگاه ری می گذرد و این موضوع یکی از مشکلات و چالش های ما است که در این بخش نوسازی واحد ها و ساخت واحدهای جدید در دستور کار است.

قاچاق سوخت و مازوت سوزی نداریم

از صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد تومانی در تعمیرات تا بومی‌سازی قطعات نیروگاه ری

بادرستانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امکان قاچاق سوخت در نیروگاه ری وجود ندارد، تاکید کرد: تحویل سوخت مایع از طریق لوله کشی زیرزمینی است و مستقیم از طریق شرکت پخش، سوخت دریافت می کنیم و از یاد نبریم که عمده قاچاق سوخت از طریق تانکر و کامیون است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۹۶ درصد سوخت ما از گاز و چهار درصد گازوئیل است، مازوت سوزی به هیچ عنوان در نیروگاه ری انجام نمی شود.

رتبه برتر نیروگاه ری در بخش روابط عمومی

بادرستانی این را هم گفت که نیروگاه برق ری باوجود قدیمی بودن و راندمان بین ۲۲ تا ۲۳ درصد نسبت به نیروگاه های جدید که راندمانی ۵۰درصدی دارند در بخش های فرهنگی و روابط عمومی رتبه برتر کشور را دارد.

وی ادامه داد: نوسازی نیروگاه ری در اولویت وزارت نیرو است و کار شروع شده و پست جدید برق توسط شرکت مپنا در حال ساخت است و بخشی از واحدهای قدیمی جمع آوری می شود.

نیروگاه گازی ری در زمینی به مساحت ۵۲ و نیم هکتار در هفت کیلومتری مرکز شهرستان ری در نزدیکی پالایشگاه تهران قرار دارد.

این نیروگاه دارای ۲۱ واحد توربین گازی به ظرفیت اسمی ۸۰۰ مگاوات است که تولید برق آن بنا به فصول سرد و گرم سال متغیر است.

منبع: ایرنا