چرا قاچاق سوخت در کشور افزایشی است؟
چرا قاچاق سوخت در کشور افزایشی است؟
اکثر کارشناسان معتقدند که قیمت حامل‌های انرژی با قیمت انرژی دنیا فاصله داشته و دستمزد‌ها نسبت به سایر کشور‌ها افزایش چندانی نداشته است، از سوی دیگر نوسانان نرخ ارز و نیاز کشورهای همسایه باعث شده که قاچاق سوخت در کشور افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  موضوع تولید و مصرف سوخت یکی از مباحث کلیدی در کشور است که عدم مدیریت آن باعث ایجاد ناترازی تولید و مصرف در کشور می‌شود. از سوی دیگر قاچاق سوخت نیز سبب کمبود فرآورده‌ها در جایگاه‌های سوخت و ایجاد مردم برای مردم می‌شود.

جلیل سالاری سالاری درباره «تأثیر اختلاف قیمت داخلی و صادراتی سوخت بر قاچاق» گفته که «قطعا اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باعث افزایش قاچاق گازوئیل شده است» و به طور روزانه «سرنوشت حدود هشت الی ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل مشخص نیست».

براساس این گزارش بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت حامل‌های انرژی با قیمت انرژی دنیا فاصله داشته و دستمزد‌ها نسبت به سایر کشور‌ها افزایش چندانی نداشته است، متاسفانه بخشی از حامل‌های انرژی در کشور قاچاق می‌شود و علت اصلی این قاچاق به کشور‌های شرقی و غربی همین بحث ارزان بودن قیمت بنزین و سایر فرآورده‌ها است. با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت بنزین در داخل کشور و کشورهای همسایه، استفاده از کارت شخصی روشی مؤثر برای مدیریت و مهار مصرف فرآورده است و از رواج قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت نیز جلوگیری می‌کند و اشخاصی که برداشت نامتعارف از اعتبار نرخ دوم دارند، شناسائی می‌شوند. در همین راستا دولت استارت جمع آوری کارت سوخت جایگاه‌ها را زده است.

در ماههای اخیر قاچاق سوخت روند افزایشی به خود گرفته است در همین راستا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت اقدام به جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها کرده است. همچنین دارندگان خودروها را ملزم کرده که تنها از طریق کارت سوخت خودشان سوختگیری کنند.