وزارت نیرو قول توقف کامل انتقال آب جنوب کرمان به شمال استان را داد
وزارت نیرو قول توقف کامل انتقال آب جنوب کرمان به شمال استان را داد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: معاون آب و آبفای وزیر نیرو قول توقف کامل انتقال آب جنوب کرمان از سرشاخه های هلیل به شمال استان را داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ذبیح الله اعظمی اظهار کرد: در نشستی که امروز صبح با جوانبخت معاون وزیر نیرو و مدیران کل این معاونت داشتیم توقف کامل و بدون قید و شرط انتقال آب از سرشاخه های هلیل به شمال استان و تعطیلی کارگاه‌های بردسیر تایید و صورتجلسه شد.

وی یادآور شد: فعالیت در کارگاه مستقر در رابُر برای انتقال آب متوقف است اما فعالیت هایی در کارگاه بردسیر وجود داشت که وزیر قول توقف آن را نیز داد.

درباره توقف کامل انتقال آب از رودخانه هلیل در جنوب استان به مناطق دارای تنش آبی در شمال استان کرمان تاکنون از سوی مسئولان دولتی به طور رسمی خبری منتشر نشده است اما این مساله طی سال های اخیر محل انتقاد و کشمکش بوده و این درحالی است که طی ماه های اخیر عملیات خط انتقال آب خلیج فارس برای تامین آب شرب شمال استان کرمان کلید خورده است.

اعظمی در ادامه مصاحبه خود همچنین با اشاره به دیگر توافق ها و تصمیم های گرفته شده در این جلسه افزود: برای احداث بند نجف آباد بر رودخانه هلیل که روستاهایی همچون نجف آباد و عنایت آباد را پوشش آبیاری می دهد ۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و بزودی مناقصه و اجرای آن آغاز می شود.

وی ادامه داد: احداث کانال ها و شبکه‌های آبرسانی زیر سد جیرفت که متوقف شده بود نیز با جذب اعتبارات استانی و اعتبارات وزارت نیرو به صورت مشارکتی انجام می شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی درباره لایروبی و احداث دیواره در بغل بند بتنی رودخانه شور که بخشی از آن از سطح شهر بالاتر است هم گفت: مقرر شد ابتدا مطالعه کامل بستر و عرض رودخانه برای شروع احداث دیوار بتنی آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای بند بتنی توسط شرکت های نیمه دولتی و زیر نظر وزارت نیرو و معاونت عمرانی استانداری کرمان انجام می شود اظهار کرد: در نتیجه ایجاد دیوار بتنی بیش از هزار هکتار زمین از دشت آبرفتی رودخانه حاصل و جدا می شود.

اعظمی با بیان اینکه ساماندهی رودخانه‌های هلیل و ملنتی در داخل شهر بر عهده شهرداری جیرفت است افزود: بغل بندی و ساماندهی حاشیه رودخانه هلیل در خارج از شهر بویژه در نزدیکی روستاهایی از جمله پشت لر، قلعه نو، دبنه، دولت آباد، قاضی آباد و آب برده پس از مطالعات تکمیلی و تامین اعتبار لازم انجام می شود.

وی اضافه کرد: در زمینه تامین منابع مالی برای آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی و تامین آب شرب بهداشتی آنها نیز معاون وزیر قول انجام اقدامات لازم را داد.

منبع: ایرنا