افزایش ۶.۵ درصدی تولید گاز شیرین از پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱
افزایش ۶.۵ درصدی تولید گاز شیرین از پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تولید گاز شیرین و تزریق آن در مجتمع‌های گازی پارس جنوبی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» احمد باهوش در نشستی خبری با اشاره به اینکه اولین تولید گاز در این مجتمع در سال ۸۰ آغاز شده است، افزود: اکنون ۱۳ پالایشگاه این مجتمع ۷۵ درصد گاز کشور را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور، باید ارتباط موثری بین صنعت و دانشگاه و علمی کردن فرآیند تولید داشته باشیم و استفاده بهینه‌ای کنیم.

باهوش تاکید کرد: صنایع پایین‌دستی عمدتاً پتروشیمی‌ها هستند که از مشتقات و محصولات مجتمع گاز پارس جنوبی خوراک خود را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال واحد مرکاپتان در فاز ۲ و ۳ با کیفیت بالا را تولیدی کردیم، گفت: گوگرد یکی از محصولات ما است که هم علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از آن صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی سایر محصولات را شامل اتان، ال پی جی، میعانات گازی و… دانست و افزود: با توجه به شعار سال در هر ۳ زمینه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین پیشرفت و روند خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در خصوص دانش بنیان کردن این صنعت در رابطه با ساخت بار اول و تحقق شعار سال، توانستیم مقام و رتبه اول را در کشور کسب کنیم.

باهوش تاکید کرد: در این مجتمع اکنون بیش از ۱۷ هزار نیروی انسانی در زمینه‌های مختلف مشغول به کار است و در اشتغال غیرمستقیم نیز موفقیت‌های زیادی داشتیم و حامی خوبی برای رشد ظرفیت جوانان بودیم.

وی با اشاره به اینکه وابستگی به خارج از کشور با وجود شرایط تحریم را کاهش دادیم، افزود: امسال نسبت به سال گذشته ۶.۵ درصد افزایش تولید و تزریق گاز شیرین به خطوط شبکه سراسری گاز داشتیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: میعانات گازی را به عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین می‌کنیم که ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سال جاری سال بدون دغدغه‌ای داشتیم، افزود: با وجود تعهد این مجتمع بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب گاز افزایش تولید داشتیم و سکوها با حداکثر توان در مدار بودند.

باهوش ادامه داد: انجام تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات توسط شرکت‌های ایرانی بوده است.