گرمایش زمین چه تاثیری بر زندگی اروپایی‌ها گذاشته است؟
گرمایش زمین چه تاثیری بر زندگی اروپایی‌ها گذاشته است؟
تغییرات آب و هوایی زندگی بشر را از بسیاری جهات تحت تاثیر قرار داده که تغییر نحوه مصرف انرژی در خانه‌ها یا گرمای طاقت‌فرسای شهرها در طول تابستان از جمله این موارد است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»بررسی این تغییرات در قاره اروپا می‌تواند به ترسیم تصویر بهتری از تاثیر تغییرات آب و هوایی بر زندگی ساکنان این قاره کمک کند. علاوه بر این با بررسی تاثیر تغییرات آب و هوایی می‌توان به نقاط قوت و ضعف زندگی اروپایی‌ها در زمینه تطبیق خود با تغییرات آب و هوایی پی برد.

تابستان گذشته رکورد گرما در بسیاری از کشورهای اروپایی شکسته شد. این در حالی است که تابستان ۲۰۲۲ پنجمین یا ششمین تابستان گرم تاریخ کره زمین از زمان آغاز ثبت داده‌های هواشناسی بود.

با این حال باید در نظر داشت که برخی از مناطق زمین سریعتر از دیگر قسمت‌ها در حال گرم شدن هستند. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ میانگین دمای هوای کره زمین در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی ۱.۱۱ تا ۱.۱۴ درجه سانتیگراد بالاتر بود.

این در حالی است که دمای هوا در قاره اروپا در همین بازه زمانی بین ۱.۹۴ تا ۱.۹۹ درجه سانتیگراد بیشتر از دوره پیش از انقلاب صنعتی بود.

تاثیر این تغییرات بر زندگی مردم اروپا چه بوده است؟

یکی از تاثیرهای مستقیم تغییرات آب و هوایی برای مردم عادی لزوم تطبیق دمای خانه‌هایشان با این تغییرات است.

نیاز مردم اروپا به گرم کردن خانه‌هایشان بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است. در میان کشورهای اروپایی پرتغال بیشترین میزان کاهش در این زمینه را شاهد بوده است. کشورهای مالت، هلند و ایرلند پس از پرتغال در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در مقابل نیاز به خنک کردن منازل در قاره اروپا سه برابر شده است. مردم در برخی از کشورها که ۴۰ سال پیش نیازی به خنک کردن خانه‌هایشان نداشتند اکنون باید منازلشان را به دستگاه‌های خنک‌کننده مجهز کنند.

کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا با بیشترین میزان نیاز به دستگاه‌های خنک‌کننده در خانه‌ها روبرو بودند.

کدام کشورهای اروپایی بهترین و بدترین جایگاه را از نظر عایق‌بندی ساختمان‌ها دارند؟

هزینه مصرف انرژی در خانه‌ها همزمان با بحران قیمت برق، گاز و سوخت یکی از نگرانی‌های بسیاری از شهروندان اروپایی است. کاهش مصرف انرژی نه‌تنها می‌تواند هزینه مصرف برق و گاز خانه‌ها را کاهش دهد بلکه در کاهش انتشار گازهای کربنی نیز موثر خواهد بود.

کشورهای اروپایی در زمینه عایق‌بندی ساختمان‌ها عملکرد یکسانی نداشته‌اند. نروژ و آلمان در میان کشورهای اروپایی در این زمینه بهتر عمل کرده‌اند. خانه‌های شهروندان این دو کشور به طور میانگین پس از گذشت پنج ساعت کمترین میزان کاهش دما را در سرمای زمستان دارند.

در مقابل منازل بریتانیایی‌ها از نظر عایق‌بندی بدترین وضعیت را در میان کشورهای اروپایی دارد. تخمین زده می‌شود که هزینه مصرف انرژی در خانه‌های قدیمی بریتانیا دو برابر خانه‌های نوساز باشد.

دمای داخل منازل در بریتانیا در طول زمستان به طور میانگین سه برابر سریعتر از ساختمان‌ها در آلمان و نروژ کاهش می‌یابد.

هزینه تغییرات آب و هوایی برای اتحادیه اروپا طی ۴۰ سال گذشته چه قدر بوده است؟

شدت پدیده‌های مرتبط با آب و هوا روز به روز افزایش می‌یابد. تاثیر این وضعیت را می‌توان در افزایش شدت موج‌های گرما، سیل، خشکسالی و توفان‌ها مشاهده کرد.

تخمین تاثیر اقتصادی این رویدادها کار آسانی نیست. با این حال هزینه رویدادهای شدید آب و هوایی برای اتحادیه اروپا طی یک دهه گذشته ۱۴۵ میلیارد یورو بود. این رقم برای بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ تقریبا ۴۸۷ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان قربانیان اصلی تغییرات آب و هوایی در قاره اروپا بودند. از سوی دیگر بیم آن می‌رود که هزینه اقتصادی تغییرات آب و هوایی در صورتی که مساله مهاجرت اقلیمی جدی گرفته نشود افزایش خواهد یافت.

کدام کشورهای اروپایی در زمینه کاهش میزان انتشار گازهای کربنی موفق‌تر بودند؟

کاهش میزان انتشار گازهای کربنی مهمترین گام در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود. هر کدام از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین هر سال مسئول انتشار حدود هفت تن گاز گلخانه‌ای هستند.

این رقم البته در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا یکسان نیست. به عنوان مثال ایسلند بالاترین میزان انتشار گاز کربن به ازای هر فرد را دارد. در مقابل شهروندان سوئد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسئول کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال هستند.

در این میان باید در نظر داشت که سرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا طی ۳۰ سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به استثنای لتونی از سال ۱۹۹۰ تاکنون شاهد کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده‌اند.

استفاده از انرژی تجدیدپذیر در اروپا چه تغییری کرده است؟

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی بادی یا انرژی خورشیدی بخش مهمی از روند کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

آخرین داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم انرژی مورد استفاده در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ از بخش انرژی تجدیدپذیر بود. انرژی خورشیدی، انرژی بادی و دیگر منابع انرژی سبز و پاک در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۱.۸ درصد از کل انرژی مصرفی در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دادند.

به گفته تحلیلگران اتحادیه اروپا همچنان با هدف خود برای رساندن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به ۴۰ درصد در سال ۲۰۳۰ فاصله زیادی دارد.

کدام کشورهای اروپایی بیش از بقیه از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند؟

سوئد در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان استفاده از انرژی تجدیدپذیر را در میان کشورهای اروپایی داشت. البته برخی از مدافعان محیط زیست هشدار می‌دهند که منشاء بخش مهمی از انرژی‌های تجدیدپذیر سوئد زیست‌توده است که در عمل واقعا یک انرژی تجدیدپذیر محسوب نمی‌شود.

ایسلند و نروژ در میان کشورهای اروپایی پس از سوئد بهترین عملکرد را در زمینه استفاده از انرژی تجدیدپذیر دارند. منشاء اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر در ایسلند انرژی زمین‌گرمایی است. در مقابل بخش مهمی از انرژی‌های تجدیدپذیر در نروژ به انرژی آبی بر می‌گردد.

به گزارش یورونیوز، در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا سهم انرژی تجدیدپذیر در ۱۵ کشور کمتر از میانگین اتحادیه اروپا یعنی ۲۱.۸ درصد است. لوکزامبورگ، مالت، هلند، ایرلند و بلژیک در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمترین میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارند.