12 درصد ظرفیت سدهای پنجگانه تهران پر است|کاهش 82 میلیون متر مکعبی ذخایر سدهای استان
12 درصد ظرفیت سدهای پنجگانه تهران پر است|کاهش 82 میلیون متر مکعبی ذخایر سدهای استان
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: تنها 12.4 درصد ظرفیت سدهای تهران پر است و همکاری بیش از پیش شهروندان در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب مؤثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماه‌های آتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “علیرضا ارسطویی” با بیان این مطلب اظهار داشت: در زمان حاضر حجم ذخایر آب در سدهای پنجگانه تهران 234 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با 316 میلیون مترمکعب مدت مشابه سال گذشته، کاهش 82 میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.
ارسطویی در خصوص آمار ورودی آب به سدهای تهران در سال آبی جاری گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی آب به سدهای تهران 158.5 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل به 196.6 میلیون مترمکعب رسیده و کاهش  19 درصدی را نشان می‌دهد.
ارسطویی حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر را حدود 23 میلیون مترمکعب اعلام و تصریح کرد: این میزان در روز مشابه سال گذشته 38 میلیون مترمکعب بوده است، همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از 178 میلیون مترمکعب سال گذشته به 144 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته  13 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی 12 میلیون مترمکعبی فعلی، یک میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از 70 میلیون مترمکعب سال گذشته به 44 میلیون مترمکعب رسیده است، این درحالیست که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با 5 میلیون متر مکعب کاهش به 12 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون 80 میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته 95.5 میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن 16 درصد و نسبت به بلندمدت 37.3 درصد کاهش یافته است.
ارسطویی در پایان با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و ذخیره آب در سدهای تهران و تأثیر کاهش نزولات جوی بر وضعیت آبگیری مخازن سدهای پنجگانه تهران گفت: همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب، مؤثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماه‌های آتی خواهد بود.