بهبود ۴ برابری کیفیت آب شرب دشت‌آزادگان با طرح آبرسانی غدیر
بهبود ۴ برابری کیفیت آب شرب دشت‌آزادگان با طرح آبرسانی غدیر
سخنگوی صنعت آب گفت: با بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر در دولت سیزدهم، کیفیت آب شرب دشت آزادگان به محوریت منطقه سوسنگرد نسبت به شرایط قبلی چهار برابر بهبود را تجر به کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»فیروز قاسم‌زاده، با بیان اینکه استان خوزستان در طول دهه‌های گذشته همواره با مسئله آب شرب مواجه بوده است، اظهار کرد: این مساله‌ طی ۳ سال گذشته با خشکسالی حوزه آبریز کرخه به عنوان مهمترین منبع تامین آب شرب ۶۰ درصد از جمعیت استان خوزستان متمرکز در جنوب و جنوب غرب این استان تشدید شده بود.

وی افزود: در همین راستا در آغاز دولت سیزدهم، وزارت نیرو با تعریف یک برنامه زمان‌بندی یکساله حرکت خود به سوی حل مساله آب شرب استان خوزستان را آغاز کرد و طرح آبرسانی غدیر با هدف تامین آب شرب بهداشتی و پایدار برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری شد.

به گفته سخنگوی صنعت آب، در همین راستا یکی از مناطق هدف طرح آبرسانی غدیر، منطقه سوسنگرد است. جمعیت این شهر واقع در منطقه دشت آزادگان بر اساس بروزترین اطلاعات جمعیتی کشور ۵۱ هزار ۴۳۱ نفر برآورد شده است.

قاسم زاده با بیان اینکه طرح غدیر باعث کاهش چهار برابری شوری آب سوسنگرد شد، اظهار کرد: بر اساس تاریخچه آب شرب ثبت شده در شرکت‌های دولتی، پیش از اجرای طرح آبرسانی غدیر کیفیت آب این منطقه در قالب شاخصی به نام EC (سختی آب) از ۱۸۰۰ تجاوز می‌کرد و در بازه‌های زمانی به ۲۵۰۰ نیز می‌رسید.

وی اظهار کرد: پس از اجرای طرح آبرسانی غدیر و دسترسی آب شرب این منطقه به یکی از با کیفیت‌ترین منابع آب کشور یعنی سد دز، دستگاه‌های اندازه‌گیری EC آب واقع در ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس این شاخص برای آب را بین ۵۵۰ تا ۶۴۰ اندازه‌گیری کرده‌اند. به معنای دیگر شاهد کاهش ۴ برابری شوری آب در این منطقه هستیم.

منبع: ایسنا