رفع عطش خوزستان با افتتاح ابرپروژه آبرسانی غدیر
رفع عطش خوزستان با افتتاح ابرپروژه آبرسانی غدیر
با افتتاح این پروژه علاوه بر افزایش سطح کیفی و کمی آب، آب رودخانه دز که آبی بسیار با کیفیت است به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق خواهد شد و سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سال‌ها به زیر هزار میکروموس بر سانتیمتر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از پروژه‌هایی که طی سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفت موضوع پروژه طرح آبرسانی غدیر است. از آنجا استان خوزستان و برخی از استان‌ها کشور با معضل کم‌آبی مواجه هستند برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود که با افتتاح این پروژه شاید بخشی از تشنگی این استان برطرف شود.

لازم به ذکر است که طرح آبرسانی غدیر خوزستان از سال ۱۳۸۸ با هدف اولیه تامین آب برای شهر‌های آبادان، خرمشهر و شادگان و نیز برای مقابله با کم‌آبی مطرح شد، اما بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهر‌های برخوردار از طرح غدیر افزوده شود، اما در طول این سال‌ها به پایان نرسید. و، اما ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان برای مقابله با کم‌آبی آغاز شده است، به دلیل تامین آب ۲۶ شهر و حدود ۱۶۰۰ روستای استان یکی از طرح‌های عظیم در حوزه آبرسانی است که طی یکساله اول دولت سیزدهم با دستورات رییس جمهور و وزیر نیرو و تزریق بودجه‌ای ویژه شتاب زیادی گرفته است.

طرح بزرگ آبرسانی پروژه غدیر ابتدا با ۳ فاز فعالیت خود را آغاز کرد که شامل فاز اول، آبرسانی از قیصریه تا آبادان و خرمشهر؛ فاز دوم، تأمین آب شرب شهر‌های اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان و فاز سوم از ام‌الدبس تا آبگیر سد دز بود.

این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد. ویژگی این طرح آن است که برای ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تامین آب خواهد داشت. همچنین با این تنوع‌سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تامین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت.

همچنین در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب با کیفیت از سد دز تامین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تامین آب را به همراه خواهد داشت. افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجرا شدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گرفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ ماهه مطرح شد.

به گفته عباس صدریان‌فر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، طرح غدیر سه چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان مدت با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو قرار شد آبرسانی به غرب و جنوب استان با اولویت و سریعترین زمان ممکن انجام شود.
با افتتاح این پروژه علاوه بر افزایش سطح کیفی و کمی آب، آب رودخانه دز که آبی بسیار با کیفیت است به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق خواهد شد و سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سال‌ها به زیر هزار میکروموس بر سانتیمتر خواهد رسید.

همچنین به گفته “صابر علیدادی” معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز در این باره اظهار کرد: طرح غدیر خاصیتی دارد که هم شهر‌ها و هم روستا‌ها به آن متصل هستند. یعنی همه ۴۸ روستای هویزه و همه ۷۶ روستای دشت آزادگان و همچنین همه ۳۸ روستای حمیدیه و ۴۵ روستای آبادان به طرح متصل شده‌اند و این طرح به صورتی نیست که فقط به شهر‌ها برسد.

معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: فرآیند بهره‌‎برداری آزمایشی از طرح غدیر با دو پمپ آغاز شد و از روز گذشته با ۵ پمپ ادامه پیدا می‌کند و با توجه به وسعت و ابعاد این پروژه، نیاز است پیش از بهره‌برداری اصلی، راه‌اندازی آزمایشی برای کنترل نهایی در دستور کار قرار گیرد.
تکمیل پروژه آبرسانی غدیر آب شرب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد کرد.