احداث پتروپالایشگاه مانع از خروج سرمایه برای کالا‌های وارداتی می‌شود
احداث پتروپالایشگاه مانع از خروج سرمایه برای کالا‌های وارداتی می‌شود
کارشناسان براین باورند که خام فروشی علاوه بر خسارت‌های سنگینی که به اقتصاد انرژی وارد می‌کند، کشور را در مقابل تحریم‌ها آسیب پذیر خواهد کرد، بنابراین پترو پالایشگاه‌ها با ایجاد ارزش افزوده می‌توانند مانع از خروج سرمایه برای کالا‌های وارداتی شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که امروزه در صنعت نفت مورد توجه اساسی قرار گرفته موضوع احداث پتروپالایشگاه در کشور است تا از این طریق بستر برای توسعه اقتصادی و زنجیره صنعت فراهم شود. می‌توان گفت که نسل جدید پالایشگاه‌های نفت، پتروپالایشگاه نامیده می‌شوند که بخشی از نفت را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کنند. وجود واحد‌های آروماتیک و اولفین در پتروپالایشگاه‌ها موجب می‌شود که بخشی از مواد سوختی به مواد با ارزشی مثل اتیلن، پروپیلن، زایلن، بنزن و … تبدیل شود که مواد بالادستی واحد‌های پتروشیمیایی هستند؛ بنابراین یکی از مزایای پتروپالایشگاه‌ها این است که می‌تواند واحد مادر یک پارک شیمیایی باشد. از دیگر مزایای پتروپالایشگاه‌ها حاشیه سود بالاتر به نسبت پالایشگاه‌ها و همچنین امنیت تامین خوراک واحد‌های پتروشیمیایی است.
در همین رابطه فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احداث پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، اظهار کرد: با ساخت این پالایشگاه‌ها در کشور از خام فروشی جلوگیری شده و زمینه برای افزایش تولید فراورد‌های نفتی و قطع وابستگی به خارج از کشور فراهم خواهد شد.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط کشور را در واردات بخشی از فراورد‌ها از جمله بنزین سخت کرده بود، گفت: اگر به سمت احداث پالایشگاه نرویم برای واردات فراورد‌های نفتی باید میلیارد‌ها دلار در سال هزینه کنیم.
هادی بیگی‌نژاد نیز معتقد است که ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است؛ چرا که پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی شده و به تقویت منابع ارزی کمک خواهد کرد. همچنین احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و… را در پی خواهد داشت.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است که راه‌اندازی و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها افزون بر مزیت‌هایی که دارد سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش نیز می‌شود.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت که خام فروشی علاوه بر خسارت‌های سنگینی که به اقتصاد انرژی وارد می‌کند، کشور را در مقابل تحریم‌ها آسیب پذیر خواهد کرد؛ بنابراین پترو پالایشگاه‌ها با ایجاد ارزش افزوده می‌توانند مانع از خروج سرمایه برای کالا‌های وارداتی شوند.
براساس این گزارش احداث پترو پالایشگاه‌ها می‌تواند سود حاصل از پالایش نفت را تا دو برابر افزایش داده و این حاشیه سود فراوری نفت عامل بسیار مهمی است که توجه به پترو پالایشگاه‌ها را ضروری می‌سازد.
علاو بر حاشیه سود بیشتر، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های تأمین خوراک، مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان واحد‌ها از مزایای دیگر ایجاد واحد‌های پتروپالایشگاهی است. از دیگر سو تاسیس پترو پالایشگاه‌ها و تنوع بخشی به محصولات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی می‌تواند نقش مهمی در مقابله با تحریم‌های نفتی و مقاوم سازی صنعت نفت ایران ایفاکند.