آیا طلای سیاه ایران کمبود نفت در بازار جهانی را جبران می‌کند؟
آیا طلای سیاه ایران کمبود نفت در بازار جهانی را جبران می‌کند؟
ایران با برخورداری از منابع نفت و گاز فراوان، یکی از گزینه‌های بالقوه برای تامین انرژی مورد نیاز کشور‌های اروپایی است، اما برخی سیاست‌ها، این فرصت را از ایران گرفته بود، اکنون چنین فرصتی دوباره پدیدار شده تا بتواند از فرصت استفاده بهینه را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طی روز‌های اخیر اکثر کشور‌های منطقه به خاطر جنگ اوکراین و روسیه و تحولات منطقه‌ای در تامین سوخت با مشکل مواجه شدند به گونه‌ای که این مهم سبب شده علاوه برکمبود سوخت قیمت کالا‌های اساسی نیز روند افزایشی پیدا کند.

براساس این گزارش هم اکنون کشور‌های متقاضی در عرصه سوخت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین تحولات اخیری که هم اکنون شاهد آن هستیم متاسفانه جنگی نیز در کنار آن شکل گرفته که موجب شده قیمت‌ها با یک شوک جدید مواجه شوند.

تحریم‌هایی که پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، اعمال شدند و شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا بود، باعث شد روسیه از اروپا که هدف بایکوت خریداران نفت قرار گرفت، به سمت آسیا بچرخد که مشتریان در هند و چین متقاضی خرید محموله‌های نفت روسیه با تخفیف چشمگیر بودند.

باتوجه به اینکه بازار انرژی بازار صلح است، هرچه دخالت دولت‌های بزرگ در تجارت و سرمایه گذاری کمتر باشد، بازار انرژی می‌تواند راحت‌تر تامین انرژی دنیا خصوصا گاز را برعهده بگیرد.
با توجه به این موضوع ایران می‌تواند بازیگری دوباره در صحنه انرژی جهان باشد به شرطی که مسئله برجام حل شود، حکمرانی در بخش نفت، گاز و برق ایران در تراز کشور‌های متوسط ارتقاء یابد و دولت از تصدی گری خلع گردد. افزون بر این ایران نیازمند فعالیت مؤثر در اوپک و همکاری سه جانبه با روسیه و عربستان در اوپک پلاس است.

براساس این گزارش دبیرکل اوپک اعلام کرده که صنعت نفت و گاز به دلیل سال‌ها کمبود سرمایه گذاری، تحت محاصره قرار دارد و اگر اجازه داده شود نفت بیشتری از سوی ایران و ونزوئلا وارد بازار شود، بحران کمبود عرضه می‌تواند تسهیل شود؛ بنابراین ایران با برخورداری از منابع نفت و گازی فراوان، یکی از گزینه‌های بالقوه برای تامین انرژی مورد نیاز کشور‌های اروپایی است، اما برخی سیاست‌ها، این فرصت را از ایران گرفت، اکنون نیز چنین فرصتی دوباره پدیدار شده است، اگرچه بنا به دلایلی احتمال سوختن این فرصت در زمان حال نیز دور از ذهن نمی‌باشد.