هشدار نواک درباره کمبود نفت در اروپا
هشدار نواک درباره کمبود نفت در اروپا
معاون نخست وزیر روسیه هشدار داد تحریمهای اتحادیه اروپا علیه واردات نفت از روسیه، ممکن است به کمبود قابل توجه نفت و فرآورده های نفتی در اروپا منجر شود.

به گزارش«نبض انرژی» الکساندر نواک در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفت: روسیه راههایی برای فروش نفت خود به بازارهای دیگر پیدا خواهد کرد و تصمیم اتحادیه اروپا را سیاسی خواند.

اتحادیه اروپا دوشنبه هفته جاری اعلام کرد واردات نفت از روسیه را به میزان ۹۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد داد و صادرات نفت دریابرد و خط لوله، تا آن زمان قانونی خواهد ماند. این بلوک روز پنج شنبه موافقت نهایی خود را با تحریمهای جدید علیه نفت روسیه و اسبربانک اعلام کرد. علاوه بر ممنوعیت واردات دریابرد به اروپا، تحریمهای جدید شامل ممنوعیت فوری بیمه کشتیهای حامل نفت روسیه به مقصدهای دیگر خواهد کرد. چنین اقدامی، تلاشهای روسیه برای یافتن بازارهای دیگر برای نفت خود را پیچیده خواهد کرد.

نواک گفت: در نتیجه این تصمیمات، در وهله نخست، مصرف کنندگان اروپایی آسیب خواهند دید. ما شاهد افزایش قیمت نه تنها نفت، بلکه فرآورده های نفتی هستیم. من بعید نمی دانم که کمبود شدید فرآورده های نفتی در اتحادیه اروپا ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: محدودیتهای تدریجی به روسیه اجازه خواهد داد فرصت کافی برای تطبیق با این ممنوعیت پیدا کند.

نواک پس از نشست وزیران گروه اوپک پلاس که با افزایش سریعتر تولید در ژوئیه و اوت موافقت کردند، صحبت کرد و توضیح داد این تصمیم بر اساس ضرورت تامین تقاضای رو به رشد گرفته شد.

وزیران اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه با جلو انداختن افزایش تولید نفت برای جبران افت تولید روسیه و ملایم کردن رشد قیمتها، موافقت کردند و مقرر شد تولید نفت این گروه به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ژوئیه و به میزان مشابه افزایش پیدا کند در حالی که برنامه اولیه، افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز تا سپتامبر بود.

معاون نخست وزیر روسیه درباره تصمیم اوپک پلاس برای جلو انداختن زمان افزایش تولید نفت، اظهار کرد: تولید نفت روسیه در ماههای مارس و آوریل کاهش پیدا کرد و در ماه مه رو به بهبود گذاشت و این روند بهبود اویل ژوئن ادامه یافت. تصور می کنم که ژوئن، اوج احیای تولید نفت روسیه در مقایسه با سطوح قبلی باشد. وی افزود: این کشورها بار دیگر تایید کردند که توافق اوپک پلاس، کارآمد بوده است.

تولید نفت روسیه در آوریل پس از وضع تحریمهای گسترده از سوی کشورهای غربی که در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین بود، حدود ۹ درصد کاهش پیدا کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا برای ممنوعیت تدریجی واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه و ممنوعیت بیمه کشتیهای حامل کالاهای روسی را باعث افزایش بیشتر قیمتها، بی ثباتی بازارهای انرژی و مختل شدن زنجیره تامین خواند.

بر اساس گزارش رویترز، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت اقدام برای ممنوعیت تدریجی واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه، مسکو را از منبع درآمد عظیمی محروم کرده و روسیه را برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در اوکراین تحت فشار قرار می دهد اما مسکو هشدار داد که این اقدامات، نهایتا به اقتصاد اتحادیه اروپا آسیب می زند.

منبع: ایسنا