توسعه صنعت پتروشیمی باید همسو با دانش فنی باشد
توسعه صنعت پتروشیمی باید همسو با دانش فنی باشد
کارشناسان براین باورند که در کنار شناسایی بازار‌های هدف صادراتی، صنعت پتروشیمی برای توسعه، نیاز به دانش فنی دارد، هر چند در تامین دانش فنی با محدودیت‌هایی مواجه است؛ ولی تجربیات سال‌های گذشته در صنعت پتروشیمی بیانگر آن است که شرکت‌هایی از بخش خصوصی توانسته‌اند با استفاده از روش‌هایی، از دانش فنی روز اروپا استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که در صورت توجه مسئولان و برنامه‌ریزی مدون جای پیشرفت و ترقی دارد، بدون شک کشور ما در حوزه صنعت پتروشیمی طی سال‌های آینده حرکتی رو به جلو خواهد داشت، اما نکته مهم این است که این حرکت باید هوشمندانه و مبتنی بر اصولی باشد که بتواند خود را با بازار‌های جهانی و تقاضای داخلی تطبیق دهد.

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که فرآورده‌های پتروشیمی نسبت به فرآورده‌های پالایشی، رشد تقاضای قابل توجهی را تجربه کند. اما این امر نیازمند اتخاذ تدابیر هدفمند است که بتوان هم از منظر تقاضای داخلی و هم از منظر تقاضای جهانی، مسیر را برای توسعه پتروشیمی هموار کرد.

به طور کلی تامین خوراک، بازار، دانش فنی و سرمایه چهار رکن اصلی توسعه صنعت پتروشیمی است که برای توسعه این صنعت ضروری است و باید به تک تک آن‌ها توجه اساسی شود.

براساس این گزارش به طور حتم توسعه هر صنعتی نیاز به شناسایی بازار دارد که بتوان محصول تولیدی را روانه بازار‌های داخلی و خارجی کرد. با توجه به رشد جهانی تقاضا و نیز نیاز صنایع داخلی به محصولات پتروشیمی، بازار جذابی همچنان برای ما فراهم است، بنابراین بازار همچنان برای توسعه جذابیت دارد اگر به آن توجه داشته باشیم می‌توانیم به سمت تولید محصولاتی حرکت کنیم تا مشکل فروش در بازار داخلی و جهانی نداشته باشد.

همچنین در کنار شناسایی بازار‌های هدف صادراتی، صنعت پتروشیمی برای توسعه، نیاز به دانش فنی دارد، هر چند در تامین دانش فنی با محدودیت‌هایی مواجه است؛ ولی تجربیات سال‌های گذشته در صنعت پتروشیمی بیانگر آن است که شرکت‌هایی از بخش خصوصی توانسته‌اند با استفاده از روش‌هایی، از دانش فنی روز اروپا استفاده کنند و در برخی حوزه‌ها دانش فنی خوبی را اخذ کرده‌اند؛ بنابراین از منظر کلی، هرچند هنوز محدودیت‌هایی در اخذ دانش فنی وجود دارد، اما دانش فنی شرایط شکننده‌ای برای ما محسوب نمی‌شود.

همچنین تامین سرمایه، یکی از الزامات اساسی برای توسعه طرح‌ها توسط بخش خصوصی و هلدینگ‌های نیمه دولتی است که در شرایط امروز برای مگاپروژه‌ها کار سنگینی است، اما برای پروژه‌ها متوسط و کوچک و به ویژه در بخش طرح‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی، رقم‌های بزرگی نیست. باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت توسعه کورکورانه بدون توجه به بالادست، ما را دچار آسیب خواهد کرد.