تکیه بر توان داخلی کشور را از واردات بی نیاز می‌کند| فعالیت بیش از سه هزار و ۲۰۰ دانش‌بنیان در پتروشیمی
تکیه بر توان داخلی کشور را از واردات بی نیاز می‌کند| فعالیت بیش از سه هزار و ۲۰۰ دانش‌بنیان در پتروشیمی
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی معتقد است که بسیاری از دانش‌های فنی، تجهیزات و کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بطور کامل در حال داخلی سازی هستند و باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در داخل کشور و تکیه بر توان داخلی خود را از واردات آن‌ها بی نیاز کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طی چند سال گذشته موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد به گوشتان خورده است حتی نحوه شکل گیری و حمایت از آن‌ها به جد از سوی مسئولان مطرح می‌شود تا جاییکه رهبر انقلاب سال ۱۴۰۱ را نیز «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند تا از این طریق به مسئولان گوشزد کنند که حواسشان به حوزه توسعه و حمایت از دانش‌بنیان‌ها بیش از گذشته باشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی معتقد است که بسیاری از دانش‌های فنی، تجهیزات و کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بطور کامل در حال داخلی سازی هستند و باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در داخل کشور و تکیه بر توان داخلی خود را از واردات آن‌ها بی نیاز کنیم. برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای صنعت، نقش مدیریت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با نگاهی نو و فناورانه با تکیه بر توان موجود در مسیر پیشرفت، توسعه و تحقق برنامه‌های هفتم و هشتم حرکت کرد.

براساس افق برنامه ۲۰ ساله کشور یعنی تا پایان سال ۱۴۰۴، مقرر شده است بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شود که تاکنون تعداد این شرکت‌ها به بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد رسیده و نشان از راه طولانی در پیش رو دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری را در ساختار این نوع اقتصاد ایفا می‌کنند. بر اساس ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان، به ویژه در تولید نرم‌افزار‌های مربوط، تشکیل می‌شود.

طبق این گزارش مهمترین عنصر انگیزشی برای شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌ها و تشویق متولیان امر حوزه پتروشیمی است که با بررسی نیاز‌های اساسی اقتصادی و صنعتی کشور، ایجاد گروه‌های کاری و شرکت‌های پژوهشگر در تمامی زمینه ها، حمایت بی دریغ از آن‌ها در مرحله تحقیق و در نهایت سرمایه گذاری و تجاری سازی طرح‌ها و به کارگیری آن در راستای رفع نیاز‌های کشور به طور حتم می‌تواند چشم انداز بسیار زیبایی از پیشرفت‌های علمی و صنعتی داشته باشد و شاید یکی از مهمترین و اساسی‌ترین راه‌های استقلال از همین مسیر باشد.

کارشناسان معتقدند که اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، کمک در پذیرش ریسک‌های تولیدی آن‌ها و همراهی مجموعه وزارت نفت در اجرای پروژه‌ها و نیز پس از آن حمایت در جهت ایجاد خط تولید برای تولیدات، می‌تواند جهش ویژه در اقتصاد بخش نفت و گاز کشور ایجاد کند که تبعات آن در سال‌های آینده و بر اساس ساختار‌های مناسب طراحی شده توسط شرکت‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب با توسعه صنعت پتروشیمی چشم‌انداز جدیدی از این صنعت محقق می‌شود، گفته است همه محصولات راهبردی این صنعت شناسایی شده و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، تلاش می‌شود که این محصولات در داخل کشور تولید شوند.