ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر رو به افزایش است؟
ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر رو به افزایش است؟
همه ساله با فرارسیدن تابستان کشور با کمبود برق مواجه است، بنابراین به نظر می‌رسد که با حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر بتوان کسری برق را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با توجه به اینکه کشور با کمبود برق مواجه است به نظر می‌رسد که حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که بتوان کسری برق را جبران کرد. متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و نبود حمایت دولت توسعه این بخش به کندی صورت گرفته است در حالیست که با حمایت بخش خصوصی می‌توانست به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.

بسیاری کارشناسان معتقدند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک می‌توان به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نیز کمک قابل توجهی کند؛ چرا که امروزه به دلیل استفاده از مازوت و سوخت فسیلی فضای اکثر کلانشهر‌ها آلاینده است علاوه براین موضوع بحث سلامتی انسان‌ها را نیز باید در نظر گرفت.

براساس برنامه ریزی و هدفگذاری صورت گرفته از سوی دولت باید تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۰ هزار نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شود و این مهم به عزم ملی مسئولان بستگی دارد.

در مرحله نخست برنامه وزارت نیرو برای تحقق هدف‌گذاری رشد ۱۱ برابری تجدیدپذیر‌ها آن هم در طی چهار سال بازنگری در قرارداد‌های خرید تضمینی به حساب می‌آید. بر مبنای بازنگری صورت گرفته شاخص‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیر‌ها برای بخش خصوصی جذاب شد و بازگشت سرمایه در این بخش به کمتر از چهار سال کاهش یافت. پس از بازنگری و بررسی‌های به عمل آمده از سوی وزارت نیرو و بخش خصوصی مشخص شد که تاکنون ۹۵ هزار مگاوات درخواست همکاری به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ارسال شده است و از این ۹۵ هزار مگاوات حدود ۴۵ هزار مگاوات در قالب تفاهم‌نامه با بخش خصوصی بوده است.

از آنجا که در سال گذشته کشور به دلیل نبود ظرفیت تامین برق در حوزه خاموشی‌ها رکورد زد و این مهم صدای مشترکان را در آورد تا اینکه دولت تصمیم گرفت برای عبور از بحران خاموشی بخشی از برنامه توسعه ۱۰ مگاواتی به صورت فوری عملیاتی کند تا پیش از تابستان سال ۱۴۰۱ تولید برق را مهیا کند.

در همین این راستا، توسعه ۵۵ درصدی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در قالب نصب ۵۰۰ مگاوات واحد نیروگاهی در دستور کار دولت قرار گرفت.
گفتنی است؛ از زمان شروع فعالیت تجدیدپذیر‌ها در کشور، فقط ۹۰۰ مگاوات ظرفیت اسمی نصب شده از این بخش در کشور وجود داشت و تنها در ۹ ماه فعالیت دولت ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نصب شده قبلی اضافه خواهد شد.