عقب ماندگی ایران در میادین مشترک نفتی همچنان به قوت خود پابرجاست
عقب ماندگی ایران در میادین مشترک نفتی همچنان به قوت خود پابرجاست
کارشناس صنعت نفت، گفت: برای تحقق بهره‌برداری یکپارچه از میادین مشترک نفتی، بایستی علاوه بر سرمایه‌گذاری از فناوری‌های نوین برای برداشت از میادین نفتی بهره جست؛ متاسفانه این موارد در عرصه توسعه و برداشت از میادین نفتی از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار« نبض انرژی» ایران یکی از کشورهای است که میادین نفتی مشترک با کشورهای همسایه دارد به طوریکه در حال حاضر ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه خود دارد که از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶ میدان نفت و گاز است که تعداد ۱۲ حوزه مشترک با کشور عراق، با امارات متحده عربی ۷ میدان مشترک و با قطر و عمان هرکدام دو میدان مشترک است، با کویت و ترکمنستان هم هر کدام یک میدان مشترک داریم.
نکته مهم این است که اکثر کشورها در برداشت از میادین نفتی از ایران نیز جلوتر بوده و هنوز ایران نتوانسته سهم خود را از این میادین برداشت کند. باید به این نکته کلیدی نیز اشاره کرد وگفت برداشت بدون ضابطه منابع نفت و گاز توسط یک کشور که در مورد ایران شامل عراق، امارات، عربستان، کویت، قطر و عمان در منطقه خلیج‌فارس می‌شود، درواقع تجاوز به حقوق کشور همسایه است و نظام مدیریت تولید منسجم و قانونمندی برای این موضوع جاری نیست و از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم‌های طولانی متاسفانه در حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های نوین مورد نیاز در عرصه عقب مانده و همسایگان برداشت‌های خود را افزایش داده‌اند.
علی میرصادقی کارشناس صنعت نفت در این رابطه اظهار کرد: برای تحقق بهره‌برداری یکپارچه از میادین مشترک نفتی، بایستی علاوه بر سرمایه‌گذاری از فناوری‌های نوین برای برداشت از میادین نفتی بهره جست؛ متاسفانه این موارد در عرصه توسعه و برداشت از میادین نفتی از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه توسعه میادین مشترک طی سال های اخیر همواره با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بوده است که این مشکلات بیشتر به عدم سرمایه گذاری کافی، سرعت کند توسعه، بالا بودن هزینه های توسعه، ضعف کیفیت پروژه ها، مشــکلات نگه داشت تولید و افت شدید تولید میادین مشترک، نیازهای تکنولوژیک و ضعف مدیریت پروژه ها برمی‌گردد.
میرصادقی گفت: بر این اساس ضروریست مسئولان با شناخت موانع، اقداماتی جهت انتفاع ایران از این میادین مشترک انجام دهد.