تاثیر درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر بازار انرژی جهان
 تاثیر درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر بازار انرژی جهان
نماینده اسبق ایران در اوپک: یکی از تاثیرگذار ترین عاملی که می تواند صادرات انرژی را در منطقه تحت تاثیر قرار دهد انتقال خطوط لوله نفت در ارمنستان است که اگر زیر آتش برود می تواند بازار جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش نبض انرژی ، محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به تاثیرگذاری درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان در قیمت نفت گفت: آذربایجان کشوری نیست که به عنوان صادرکننده بزرگ نفت محسوب شود در نتیجه نقش قابل ملاحظه ای در تاثیر چندانی نفت ندارد.

او ادامه داد: همچنین ارمنستان یک کشور مصرف کننده نفت است در حال حاضر با توجه به درگیری های بین ارمنستان و آذربایجان، قیمت جهانی نفت تغییری نخواهد کرد.

خطیبی تصریح کرد: به هر حال در صورتی که این جنگ ادامه پیدا کند و هر دو کشور به توافق و یا صلح نرسند، می تواند در انتقال خطوط لوله و تبادلات انرژی در منطقه تاثیر گذار باشد.

او بیان کرد: این درگیری به عنوان یک تهدید بزرگ است چرا که منطقه قفقاز یک شاهرگ مهم انتقال خطوط نفت و گاز محسوب می شود.
نماینده سابق ایران در اوپک همچنین در ادامه به خبرنگار نبض انرژی گفت:جمهوری آذربایجان چهاردهمین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان است که در سال‌های اخیر با توسعه میادین در دریای خرز به تولید مؤثری از نفت و گاز رسیده و صادراتی به اروپا و آسیا داشته است. اما اکنون نگرانی از تسلط ارمنستان بر مناطقی که خطوط لوله جمهوری آذربایجان از آنجا می‌گذرد، یک مسأله مهم است.

او گفت:به عبارت دیگر، منطقه طاووس در قفقاز، منطقه‌ای راهبردی برای جمهوری آذربایجان است که دروازه این جمهوری به گرجستان و از آنجا به ترکیه محسوب می‌شود. خط لوله گاز تاناپ که گاز طبیعی میدان گازی شاه دنیز در دریای خزر را از طریق گرجستان به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رساند از این منطقه رد می‌شود.

خطیبی افزود:همچنین خط لوله نفت باکو ــ تفلیس ــ جیحان نیز از همین منطقه رد می‌شود. به همین خاطر گفته می‌شود که اگر ارمنستان بتواند به کوهستان‌های منطقه طاووس مسلط شود خواهد توانست ترانزیت انرژی از جمهوری آذربایجان به ترکیه را متوقف کند و این جمهوری را با بحران اقتصادی مواجه سازد.

نماینده اسبق ایران در اوپک اضافه کرد: یکی از تاثیرگذار ترین عاملی که می تواند صادرات انرژی را در منطقه تحت تاثیر قرار دهد انتقال خطوط لوله نفت در ارمنستان است که اگر زیر آتش برود می تواند بازار جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.