مطلب ارسالی از یک شهروند دغدغه مند 🔻قله شاهوار با ارتفاع ۳۹۴۵ متر، بلندترین نقطه از مجموعه قللی ست که به خطه شاهوار معروف شده است. برای روشن شدن و اهمیت این منطقه لازم است این منطقه و حوضه آبی آنرا دقیقاً بشناسیم. 🔻در قسمت شمال قله شاهوار دو قله یزدکی بلند و کوتاه قرار […]

مطلب ارسالی از یک شهروند دغدغه مند

🔻قله شاهوار با ارتفاع ۳۹۴۵ متر، بلندترین نقطه از مجموعه قللی ست که به خطه شاهوار معروف شده است.
برای روشن شدن و اهمیت این منطقه لازم است این منطقه و حوضه آبی آنرا دقیقاً بشناسیم.
🔻در قسمت شمال قله شاهوار دو قله یزدکی بلند و کوتاه قرار دارد که چشمه های متعددی را بدشت وجمنو و سیامرگو واستا میدان سرازیر مینماید.
🔻در قسمت شمال غرب، قله پیرگردکوه وجود دارد که حوضه آبریز این قله هم بدشت وجمنو سرازیر میگردد که مجموعه این آبها زمینهای کشاورزی چهار باِغ را مشروب میسازد.
🔻درضلع شمال شرق شاهوار قلل مرتفع وبرف گیر آهار سرخ چیل قرار دارد.
قله آهار سرچشمه رودخانه های دائمی نگارمن وآب استا می باشد که سالیانه سخاوتمندانه ملیون ها متر مکعب آب شیرین رت به دشت بسطام سرازیر می نماید.
🔻قله سرخ چیل هم از دو ضلع رودخانه دائمی ابرسج و از طریق کال میقان، دشت میقان را سیراب می سازد.
🔻درقسمت شمال چشمه های پریخانی ورخی ودهی وجود دارند که آب این چشمه ها منطقه قطار زرشگ را سیراب می سازد.
🔻در قسمت شمال غرب چشمه های هفت رنگ و شیرین چشمه قرار دارد که زمین های دهنه تجر را سیراب می سازد.
🔻مهمترین چشمه این منطقه چشمه پیرمیشی می باشد که با آبی که از منطقه استامیدان می آید، رودخانه تاش را تشکیل می دهد. آبی که از منطقه چشمه خرسی به این رودخانه می پیوست، به علت تخریب معدن از بین رفته است.
🔹پس به این نتیجه می رسیم که دست درازی به شاهوار که به لحاظ حوضه آبی یک نقطه حیاتی برای کشاورزی وآب شرب منطقه است، چه خسارت جبران ناپذیری به کل منطقه خواهد زد.
🔹🔹کسانی که باشعار فعال بودن صنعت کشور، تیشه به ریشه زندگی مردم کل این منطقه می زنند آگاه باشند که چه خیانت بزرگی به مردم و نسلهای آینده می نمایند.
🔹🔹🔹معادن متعددی دراقصا نقاط کشور وجود دارد که می تواند چرخ صنعت آلومینیم جاجرم را بچرخاند.
همانطور که ما سعی می کنیم از حوضه های آبی منطقه دفاع نماییم ،سعی خواهیم کرد که صنایع مملکت هم باشتاب بیشتر وباسعی وتلاش روز افزون برفعالیتش بیافزاید اما باید درنظر داشت که ضروری ترین عنصر حیاتی آب می باشد، چنانچه آب نباشد صنعتی هم وجود نخواهد داشت.