یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تعدادی از تازه‌واردان بورس از این بازار خارج شوند و دولت نیز به فکر تدبیری بیفتد، کمااینکه قرار است دارا دوم به این بازار عرضه شود که این موضوع جلوی ریزش بورس را گرفته و بازار روند تعادلی در پیش خواهد گرفت. این کارشناس بازار بورس در […]

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تعدادی از تازه‌واردان بورس از این بازار خارج شوند و دولت نیز به فکر تدبیری بیفتد، کمااینکه قرار است دارا دوم به این بازار عرضه شود که این موضوع جلوی ریزش بورس را گرفته و بازار روند تعادلی در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازار بورس در خصوص موارد تاثیرگذار بر نوسانات بورس، تصریح کرد: همان‌گونه که سیل قابل مدیریت بوده، نقدینگی نیز قابل مدیریت است اما دولت نیز در این زمینه مرتکب بی‌تدبیری‌هایی شد که اوج آن برای مثال اختلافات وزیر نفت و وزیر اقتصاد بود که در سطح رسانه‌ها منتشر شد، بین مردم بی‌اعتمادی به وجود آورد و فشار خروج نقدینگی از بازار بورس را ایجاد کرد. همچنین اختلافات با امریکا، مکانیسم ماشه و چنین مواردی نیز تاثیرات کوچکی بر این بازار گذاشت که تمامی این موارد در کنار یکدیگر، قدرتی را ایجاد کرد.

اقتصاد کشور ما دلال‌محوری است

تنهایی‌مقدم خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما، اقتصاد دلال‌محوری است و در تمامی موارد مانند سکه، ارز، زمین و… به دنبال دلالی هستند. دولت تلاش کرد نقدینگی بازار بورس را افزایش دهد تا بتواند کسری بودجه را از این راه جبران و این کسری بودجه را از ایجاد رونق اقتصادی تامین کند.

وی اضافه کرد: ما باید با سرمایه تولید کنیم و سرمایه مستهلک شود تا تولید رونق بگیرد. در کشور ما یا سرمایه فروخته و یا تبدیل می‌شود، به طور مثال درحال‌حاضر دولت در بازار بورس سرمایه اجتماعی خود را به دارایی اقتصادی تبدیل و آن را مصرف کرده است.

این کارشناس بازار بورس با اشاره به لزوم استفاده از سرمایه برای تولید، عنوان کرد: مردم به دولت اعتماد دارند و دولت نیز از این اعتماد استفاده و در رسانه‌ها برای بورس تبلیغ کرده است. اگر این سرمایه اجتماعی به سرمایه اقتصادی، یعنی کار و تولید تبدیل می‌شد، بسیار خوب بود اما درحال‌حاضر این سرمایه صرفا تبدیل به دارایی اقتصادی شده است.

تنهایی‌مقدم در خصوص حضور در بازار بورس با سرمایه اندک، گفت: در گذشته عده‌ای که پول و درآمد زیاد و مازادی داشتند، به سراغ خرید و دلالی زمین و طلا می‌رفتند اما در بازار بورس در هفته گذشته عرضه اولیه‌ای تنها با ۷ هزار تومان ارائه شد و تنها با این مقدار پول می‌توان دلالی کرد که به این معناست اگر برای مثال در گذشته ۲ تا ۳ میلیون نفر دلالی می‌کردند، درحال‌حاضر، این میزان به ۷ تا ۸ میلیون نفر رسیده است.