هزار مگاوات صرفه‌جویی با کمک شرکت‌های دانش بنیان
هزار مگاوات صرفه‌جویی با کمک شرکت‌های دانش بنیان
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان اینکه تابستان امسال سه هزار و ۸۷۴ مگاوات صرفه جویی از محل مدیریت مصرف محقق شد، گفت:تلاش می‌شود سال آینده با بهره گیری از توان استارتاپ ها یک هزار مگاوات دیگر از این محل محقق شود.

به گزارش نبض انرژی، «مصطفی رجبی مشهدی» روز سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاح ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا افزود: براین اساس از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های دارای ایده‌های خلاقانه دعوت شده تا ایده های خود را ارائه کرده و با تولید محصول نهایی گام مهمی دراعمال مدیریت مصرف  و کمک به صنعت برق برداشته شود.

سخنگوی صنعت برق افزود: تلاش خواهد شد با استفاده از این ظرفیت در تابستان سال آینده هزار مگاوات علاوه بر سه هزار و ۸۷۴ مگاوات امسال از این محل برق صرفه جویی شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: عمده محدودیت‌های صنعت برق مربوط به فصل گرم یعنی تابستان و ساعت های خاص که ۵۰۰ ساعت می شود و در بقیه ساعت ها مشکلی در تامین برق  وجود ندارد .

سخنگوی صنعت برق گفت : برای پشت سرگذاشتن این ساعت ها چند برنامه طراحی شده که  یکی افزایش کارآیی و بازدهی انرژی ترانسفورماتورهاست و اقدام دیگر جلب مشارکت همگانی در ساعت اوج مصرف تابستانی است،چنانچه محقق شود، نیاز های جدید و هم پیک مصرف را پاسخ می دهد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر، صنعت برق باید بتواند از سایر منابع استفاده کند، زیرا منابع داخلی پاسخگوی هزینه های جاری شامل تعمیر و نگهداری می شود و توسعه‌های کوچک و بزرگ  نیاز به استفاده از سایر منابع مثل بانک ها و فاینانس داخلی و خارجی‌دارد .

رجبی مشهدی افزود: پیک سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ یک درصد افزایش داشت، درحالیکه در یک دهه گذشته ۵.۲ درصد رشد مصرف پیک سالانه بود و این رقم بالایی بود و اقدام های زیادی در همه سطوح صورت گرفت تا رکورد قابل ملاحظه ای کسب شد و ۲۴ میلیون مشترک خانگی کمتر از الگوی مصرف داشتند و علاوه برآن حدود هشت میلیون مشترک علاوه براینکه زیرالگو هستند، نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کردند که مورد تشویق هم قرار گرفتند و در قبض ها به عنوان تشویق مدیریت مصرف درج شد و از صورتحساب آنها کم شد .

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه این امر سال آینده هم تکرار خواهدشد، افزود: علاوه براین بخش صنعتی،‌کشاورزی و استفاده از مولدهای خود تامین، هم مشارکت خوبی داشت که در جمع سه هزار ۸۷۴ مگاوات شد .

رجبی مشهدی گفت: براساس تعرفه‌های پیش بینی شده، چنانچه مشترکی زیر الگوی مصرف داشت، نسبت به سال گذشته معادل آن به نرخ نخستین  پله کسر خواهیم کرد، یعنی نخستین پله خانگی ۶۰ تومان است این میزان را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مزرعه تولید بیت کوین 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر از آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مزرعه تولید بیت کوین به ظرفیت ۶۰ مگاوات توسط سرمایه‌گذار چینی در رفسنجان خبر داد وگفت: استخراج کننده رمز ارزها چنانچه بدون مجوز اقدام به تولید بیت کوئین کنند، از آنها خسارت اخذ خواهد شد.

رجبی مشهدی افزود: امروز در شرایطی که عنوان می‌شود تعرفه برق صادراتی برای رمزارزها بالاست، اکنون چندین تقاضا برای تولید بیت کوین و مزرعه تولید بیت کوین وجود دارد. بنابراین هدف این است که تولید بیت کوین و استخراج رمزارزها به صورت متمرکز باشد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، برخی از تولید کنندگان بیت کوین از دستگاه‌های کم بازده و قدیمی استفاده می‌کنند و مصرف انرژی این دستگاه‌ها زیاد است. چنانچه متقاضیان در مزرعه تولید بیت کوین از دستگاه های جدید استفاده کنند شامل تخفیف‌های خوبی خواهند شد.

 اخذ خسارت برای استخراج بدون مجوز بیت‌کوین 

رجبی‌مشهدی ضمن تاکید بر اینکه در ابلاغیه وزارت نیرو درج شده که چنانچه مشترکانی به شیوه غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به تولید بیت کوین و استخراج رمزارزها کنند، از آنها خسارت گرفته خواهد شد و قرار است فردا در رفسنجان نخستین و بزرگترین مزرعه تولید بیت کوین به میزان ۶۰ مگاوات عملیات اجرایی خود را با سرمایه‌گذاران چینی آغاز می کند.

به گفته این مقام مسوول درمنطقه اقتصادی جلفا نیز درخواست ایجاد یک مزرعه تولید بیت کوین به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات وجود دارد.

رجبی مشهدی در باره اینکه استخراج کنندگان رمزارزها به شدت از تعیین  تعرفه برق صادراتی برای تولید بیت‌کوین نارضایتی دارند، گفت: تعرفه برق صادراتی برای ایام گرم سال و پیک ۹۶۵ تومان است و برای فصول دیگر برای هر کیلووات ساعت ۴۸۰ تومان تعیین شده است و تصور نمی‌شود که این مصوبه تغییری داشته باشد.

خودکفایی ترانسفورماتور سازی در کشور 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در پاسخ به این سووال که ظرفیت تولید ترانسفورماتور در کشور چگونه است، گفت: ظرفیت تولید ترانسفورماتور در کشور مناسب و دیگر نیازی به واردات ترانسفورماتور نیست.

رجبی‌مشهدی اضافه کرد:سالانه ۱۰ هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور در کشور تولید می‌شودو صنایع دیگر نیز نیاز به ترانسفورماتور دارند و تولید کنندگان داخلی  نیاز این صنایع را برآورده می‌کنند و نیاز به واردات نیست و ۹۰ درصد از ترانسفورماتورهای کشور توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود.

جریمه ترانسفورماتورهای با استاندارد پایین 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه ظرفیت ترانسفورماتورهای تولید شده متناسب با نقاط گرمسیر و سردسیر طراحی می‌شود و به خوبی پاسخگوی نیاز داخل است، افزود: همانند سال‌های گذشته واردات ترانسفورماتور انجام نمی شود،زیرا مقرراتی داریم که جریمه محور است و چنانچه ترانسفورماتورهای وارداتی استانداردهای ایران را نداشته باشند، جریمه‌های سنگینی باید بپردازند.

به گفته رجبی‌مشهدی، چنانچه شرکتهای برق منطقه‌ای و یا برخی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از ترانسفورماتورهای با استانداردهای پایین استفاده کنند، جریمه خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق  افزود:‌ اکنون درکشور چهارتا پنج شرکت ترانسفورماتورساز وجود دارد که وزارت نیرو به این شرکت‌ها بدهکار است، اما سال قبل مطالبات آنها تسویه شد و امسال هم به صورت حواله ارزی مطالبات آنها پرداخت شد.