قرارداد گازی سه ساله ترکیه با جمهوری آذربایجان
قرارداد گازی سه ساله ترکیه با جمهوری آذربایجان
وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور یک قرارداد سه ساله برای خرید ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی با جمهوری آذربایجان منعقد کرده و پیشرفت قابل توجهی در تامین بیشتر گاز طبیعی داشته است.

در شرایطی که ترکیه هنوز قراردادهای بلندمدت تامین گاز که موعد آنها زمستان امسال به پایان می رسد را تمدید نکرده است، تقاضای بالا برای گاز طبیعی در سال جاری این کشور را مجبور کرده است خرید در بازار محموله های تک را افزایش دهد.

به گزارش نبض‌انرژی،فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: این قرارداد برای تحویل ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم تا پایان سال ۲۰۲۴ است. وی همچنین تلاشها برای ایجاد این دیدگاه که ترکیه در بحبوحه محدودیتهای انرژی جهانی، با مشکل انرژی روبروست را رد کرد.

وزیر انرژی ترکیه در بیانیه مکتوبی گفت: با نزدیک شدن زمستان، ادامه مذاکرات به منظور تامین تقاضای احتمالا بالاتر برای گاز طبیعی پیشرفت مثبتی داشته اند. وی با اشاره به قرارداد با جمهوری آذربایجان، اظهار کرد مقامات کشورهایی که ما از آنها گاز تامین می کنیم، اعلام کرده اند که ارسال گاز به ترکیه را افزایش خواهند داد.

ترکیه که یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در اروپاست، به گازی که از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله وارد می کند و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازار محموله های تک متکی است. این کشور چهار قرارداد واردات بلندمدت به میزان مجموعا ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال دارد که امسال منقضی می شوند.

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان روز پنج شنبه به رویترز گفت که این کشور قرارداد جدیدی با ترکیه برای تامین گاز از میدان فراساحلی شاه دنیز ۱ امضا کرده است. جمهوری آذربایجان تامین گاز از این میدان به ترکیه را در آوریل پس از پایان مدت قرارداد، متوقف کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، دونمز این ادعاها که ترکیه گاز را با نرخ گرانی خریداری می کند را رد کرد.