در مورد خودروی برقی در ایران در نبض انرژی بیشتر بخوانید به گزارش نبض انرژی ، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ایران با نرخ کندی در حال پیشرفت است. میتوان گفت خودروی کاملا برقی در ایران استفاده نمیشود و موتورهای برقی وجود دارند. استفاده از این خودروها مانند خیلی دیگر از فعالیتهای مربوط […]
در مورد خودروی برقی در ایران در نبض انرژی بیشتر بخوانید
به گزارش نبض انرژی ،
استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ایران با نرخ کندی در حال پیشرفت است. میتوان گفت خودروی کاملا برقی در ایران استفاده نمیشود و موتورهای برقی وجود دارند. استفاده از این خودروها مانند خیلی دیگر از فعالیتهای مربوط به حفظ محیط زیست، نیاز به فرهنگ سازی دارد، یکی از روشهای فرهنگ سازی، تشویق است. دولت در سال جدید با ارائه تخفیف 90% طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی اولین قدم را در جهت تشویق مردم به استفاده از خودروهای پاک در ایران برداشت.
خودروهای برقی و هیبریدی با توجه به باتری و تکنولوژی ای که دارند از خودروهای احتراق داخلی مشابه گرانتر هستند. در کشورهای دیگر این اختلاف قیمت توسط دولت پرداخت میشود اما در ایران خیر. به نظر میرسد به همین دلیل است که تولید کنندگان داخلی خودرو، با اینکه توانایی ساخت خودرو برقی یا هیبریدی را دارند اما در جهت تولید انبوه آنها اقدامی صورت ندادهاند.
پیشگامان تکنولوژی خودروهای برقی در ایران
مپنا
مپنا به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی کشور، در حوزه خودروهای برقی و نیمه برقی نیز پیشرو عمل کرده است. مپنا نخستین جایگاه شارژ خودرو و موتور سیکلت برقی و نیمه برقی در ایران را در برج میلاد افتتاح کرد. در خط یک این جایگاه شارژ سریع و شارژ کند و در خط دو نیز شارژ موتور برقی نصب شده است. تمام شارژرها استاندارد بوده و ساخت ایران میباشند.
کنترل و مانیتورینگ این جایگاه نیز با بالاترین کیفیت انجام شده است. شارژر سریع به صورت استاندارد برای تمام خودروهای برقی دنیا به صورت AC و 43 کیلووات ارائه شده است. همچنین یک خروجی شارژ سریع DC با توان 50 کیلووات سازگار با خودروهای آسیایی مانند میتسوبیشی، کیا، نیسان و… وجود دارد. در کنار این دو شارژر سریع یک شارژر کند 4/7 کیلوواتی و دو شارژر 5/5 کیلوواتی برای موتور سیکلت نیز عرضه شده است.
همچنین مپنا در حوزه ساخت خودروهای برقی و نیمه برقی نیز فعالیت کرده است. این شرکت با افزودن یک کیت هیبرید به یک پژو 405، مصرف سوخت و آلایندگی آن را به صورت محسوس کاهش داده و شتاب را تا 3/7 ثانیه بهبود داده است. انواع تست پیمایش، شتاب و شیبروی بر روی این خودرو انجام شده است.
اما در این خودرو از سیستم محرکه داخل چرخ استفاده شده است که از یک باتری 28 کیلوواتی بهره گرفته است. نیاز به شارژر AC 6/6 کیلواتی دارد و با توجه به نبود زیرساختهای لازم در ایران، استفاده از این خودروها را در صورت تولید انبوه دشوار خواهد بود. برد حرکتی این خودرو 157 کیلومتر شهری و 210 کیلومتر به صورت ترکیبی است. شرکت مپنا پیشنهاد ارائه کیت هیبرید به تاکسیها را مطرح کرده است و همکاریهایی نیز بین سازمان تاکسیرانی و این شرکت نیز در حال انجام است.
دانشگاهها
در حوزه خودروهای برقی و نیمه برقی دانشگاه با صنعت همکاریهایی داشته است. میتوان گفت خودرو قاصدک نصیر یکی از اولین قدمها در ساخت خودروهای برقی در ایران بود. این خودروی تمام برقی در سال 1388 معرفی شد. جعبه دنده این خودرو کاملا مشابه خودرو پراید است اما با در تعویض دندهها نیازی به گرفتن کلاچ نیست.
با هر بار شارژ قاصدک نصیر میتوان 90 کیلومتر را طی کرد و تا سرعت 90 کیلومتر بر ساعت هم رسید. بر روی سقف این خودرو یک صفحه خورشیدی 70 واتی قرار دارد که برق مورد نیاز تجهیزات کابین را تامین میکند.
از دیگر همکاریهای در این حوزه میتوان به همکاری خودروسازی سایپا با دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت بلژیکی اشاره کرد. این همکاری در سال 1395 در قالب برقی سازی خودروی سدان ساینا شکل گرفت. این خودروی تمام برقی با قدرت 70 کیلووات معادل 93 اسب بخار که بسیار نزدیک به نسخه بنزینی است ساخته شد. باتری مورد استفاده در این خودرو تمام برقی از طرف شرکت صبا باتری تامین شد و قابلیت طی مسافت 170 تا 210 کیلومتر را در هر بار شارژ باتری دارد که به نسبت مسافت کمی بنظر میرسد.
مدت زمان شارژ این خودرو در حالت سریع 40 دقیقه و در حالت 3 ساعت و 40 دقیقه است. باید توجه داشت که هزینه تمام شدۀ این خودروی برقی در زمانی که نسخه بنزینی آن 28 میلیون تومان بود به 70 میلیون تومان رسید. که طبیعی است زیرا خودروهای برقی به نسبت خودروهای بنزینی گرانتر هستند. این اختلاف قیمتها معمولا توسط دولت برای حفظ محیط زیست پرداخت میشود.
خودروهای برقی و هیبریدی پرطرفدار در ایران
میتوان ادعا کرد خودروهای پاک در ایران از نوع برقی به صورت انبوه توسط عموم جامعه استفاده نمیشود و تنها موتور سیکلتهای برقی هستند که توسط عموم مردم قابل استفاده هستند. اما خودروهای برقی مدتی است که در ایران طرفدار پیدا کردهاند. این خودروها مصرف سوخت بسیار کمی دارند و از تخفیف طرح ترافیک بهره مند هستند و در ضمن از لحاظ قدرت، شتاب و سرعت هیچ ضعفی نسبت به خودروهای بنزینی ندارند.
تویوتا پریوس هیبرید
در سال 1997 میلادی خودروی پریوس به عنوان اولین خودروی هیبرید تولید انبوه به فروش رسید و در سالهای 2003 ،2009 و 2016 نسلهای جدید و بروز این خودرو به بازار معرفی شد. از این خودرو بیش از 3/7 میلیون دستگاه در کل دنیا فروخته شده است و از این بابت میتوان گفت پرفروشترین خودروی هیبرید جهان است. این خودرو نیازی به شارژ توسط عامل خارجی ندارد و تمام فرآیند تولید توان توسط دو موتور الکتریکی و احتراقی آن انجام میپذیرد. در این خودرو از سیستم هیبرید منحصر به فرد شرکت تویوتا استفاده شده است که 4 مود عملکردی دارد.
- لحظه شروع به حرکت: از شروع حرکت تا سرعت 45 کیلومتر بر ساعت با توجه به میزان شارژ و مقدار فشردن پدال گاز، خودرو فقط با قوای محرکه برقی خود کار میکند.
- شتاب گیری: زمانی که راننده پدال را زیاد فشار دهد و بخواهد شتاب بگیرد (در سرعتهای بالای 45 کیلومتر بر ساعت) موتور بنزینی به کمک موتور الکتریکی میآید و نیروی مازاد تولیدی توسط موتور احتراقی، صرف شارژ کردن باتری میشود.
- ترمزگیری: در این خودرو از ترمز احیا کننده استفاده شده است که در ترمزگیری و سرپایینیها وارد عمل شده و باتری را شارژ میکند.
- هنگامی که خودرو توقف کامل انجام میدهد، موتور احتراقی کاملا خاموش میشود اما موتور الکتریکی آماده به کار است.
تویوتا C-HR هیبریدی
از دیگر خودروهای هیبرید شرکت تویوتا در ایران C-HR است. C-HR مخففCoupe High Rider به معنای کوپه بلند، تعریف تویوتا از یک کراس اوور است. این خودرو را میتوان از جنجالی ترین پروژههای تویوتا در سالهای اخیر دانست. طراحی منحصر به فرد این خودرو یکی از مهمترین ویژگیهای این خودرو بوده. از دیگر ویژگیهای این خودرو میتوان به امکانات ایمنی و رفاهی و سیستم هیبرید بسیار جدید آن اشاره کرد. در ادامه ویژگیهای این دو خودروی هیبریدی پرطرفدار در ایران را میبینیم:
سوناتا هیبریدی
از دیگر خودروهای پاک در ایران هیوندای سوناتا هیبریدی LF است. سوناتا از مدلهای قدیمی برند هیوندای است که سالهاست در ایران حضوری پر رنگ دارد و از خودروهای پرطرفدار ایران محسوب میشود. در سال 2017 فیس لیفت جذاب این خودرو با دو نسخه هیبریدی و بنزینی به بازار عرضه شد و توانست فروش خوبی داشته باشد. سال بعد با ارائه مدل 2018 این خودرو با چهرهای به روز تر، بیش از پیش در بازار ایران محبوب شد.
در مدل 2018 تغییری در سیستم هیبرید نسبت به مدل 2017 ایجاد نشده است. سیستم هیبرید این خودرو از یک موتور برقی با توان تولیدی 51 اسب بخار و گشتاور 204 نیوتون متر بهره میگیرد. در مدل هیبرید پلاگین این خودرو قدرت موتور الکتریکی به 67 اسب بخار و گشتاور تولیدی به 204 نیوتون متر میرسد. قدرت کلی مدل هیبریدی 207 اسب بخار و برای نسخه هیبرید پلاگین 202 اسب بخار است. البته نسخه هیبرید پلاگین در ایران موجود نیست. در سوناتای هیبریدی از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 76/1 کیلووات ساعت استفاده شده است. این باتری به نسبت بزرگ باعث شده حجم صندوق به نسبت مدلهای بنزینی کاهش یابد.
تویوتا کمری هیبریدی
میتوان گفت تویوتا کمری هیبرید اصلیترین رقیب سوناتای LF هیبریدی در ایران است. تویوتا کمری سالهای طولانی است که در بازار ایران حضور دارد. برند تویوتا هر سال با ایجاد تغییراتی در ظاهر و قوای محرکه این مدل پرطرفدار سعی بر بالا بردن کیفیت و فروش بیشتر این خودروی محبوب داشته است. این خودرو با دو مدل XLE و LE در بازار موجود است که مدل XLE امکانات بهتری نسبت به LE دارد.
در ایران نیز مدل هیبریدی این خودرو با حجم موتور 5/2 لیتر در دسترس است. موتور الکتریکی و احتراق داخلی با هم به صورت ترکیبی قدرت 205 اسب بخار و گشتاور 213 نیوتون متر را تولید میکنند. این موضوع باعث شده تویویتا کمری XLE نسبت به سوناتای LF اندکی چابکتر و پرقدرت تر باشد. موتور الکتریکی این دو خودرو تقریبا به یک مقدار قدرت تولید میکنند و موتور احتراقی بزرگتر تویوتا کمری باعث شده است تا از رقیب کرهای خود پرقدرتتر باشد.
با بررسی همه جانبهی ویژگیهای این خودروهای لوگو آبی، بنظر میآید انتخاب مناسبی برای بهره مندی از خودروهای پاک در ایران باشند. مصرف کم بنزین، اصطلاک به نسبت پایینتر، تخفیف طرح ترافیک و در عین حال سرعت و شتاب قابل قبول باعث شده هر روزه بر طرفداران خودروهای هیبریدی افزوده شود. به طور خلاصه میتوان گفت با داشتن یک خودرو هیبریدی بنزین کمتری میزنید. نگران تمام شدن شارژ موتور برقی ماشین نیستید و در عین حال در جهت حفظ محیط زیست قدمی برداشتهاید.