درخواست شرکت ملی گاز ایران از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها برای پرداخت به موقع گازبها
درخواست شرکت ملی گاز ایران از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها برای پرداخت به موقع گازبها
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: مطالبات حق مسلم مردم است؛ چرا که تحویل این انرژی به مشترکین باعث فعال نگهداشتن چرخه تولید می‌شود، بنابراین باید صنایع و پتروشیمی‌ها مطالبات گازب‌های خودشان را به موقع پرداخت کنند.

مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در رابطه با تقویت دیپلماسی انرژی و اجرای پروژه‌های جدید، گفت: در حال حاضر با اکثر کشور‌های همسایه دیپلماسی انرژی را دنبال می‌کنیم. هم اکنون صادرات گاز به عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در زمینه صادرات گاز به کشور‌های منطقه مذاکرات خوبی انجام شده که تمدید قرارداد با عراق به مدت ۵ سال و پاسخ به درخواست ارمنستان برای دریافت گاز از ایران از جمله این اقدامات است. همچنین با پاکستان هم در حال مذاکره هستیم و سایر کشور‌ها نیز همینطور مذاکراتی انجام شده و بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته چگنی، ارمنستان نیز متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران است و مذاکرات در این حوزه در حال انجام است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: روند دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم بسیار روند خوبی بوده است بار‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع تأکید داشتند و وزارت نفت و شرکت‌های اصلی نفت و گاز دیپلماسی انرژی را در دستور کاری خودشان قرار دادند.

چگنی با اشاره به نقش مهم وصول مطالبات در راستای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و تأمین رفاه عمومی بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکین با اولویت ابربدهکاران تأکید کرد و گفت: ارائه مستمر خدمات دولت، رونق اقتصادی کشور در طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی، منوط به تأمین منابع مالی است و یکی از اجزای مطلوب مصادیق آن توجه به وصول مطالبات است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مطالبات حق مسلم مردم است؛ چرا که تحویل این انرژی به مشترکین باعث فعال نگهداشتن چرخه تولید می‌شود، بنابراین باید صنایع و پتروشیمی‌ها مطالبات گازب‌های خودشان را به موقع پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: هر مشتری که از انرژی کشور استفاده می‌کند بایستی گازب‌ها را پرداخت کند. براساس قانون بودجه ۱۴۰۳ درتبصره ۸ پیش بینی شده که منابع فروش گاز‌های به هدفمندی یارانه‌های تخصیص داده شود؛ لذا اگر این مطالبات را مشتریان به موقع پرداخت نکنند به ویژه صنایع عمده مثل (پتروشیمی و صنایع فولادی) در آینده به مشکل مواجه خواهیم شد و ما درخواست می‌کنیم که همکاری لازم را انجام دهند.