سدهای جنوب شرق کشور جریان 2100 مترمکعبی سیلاب در ثانیه را مهار کردند
سدهای جنوب شرق کشور جریان 2100 مترمکعبی سیلاب در ثانیه را مهار کردند
مدیرکل مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سدهای منطقه بلوچستان بر اثر بارندگی‌های اخیر، جریانات آب با ورودی بیش از 2100 متر مکعب در ثانیه را مهار کردند، گفت: در همین راستا سد کهیر با آبگیری 170 میلیون مترمکعب آب در آستانه سرریز شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  سیف اله آقابیگی، به آخرین وضعیت بارش‌های سیل‌آسا در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بر اثر بارش‌های اخیر در این استان، سدهای خیرآباد و ماشکیدعلیا سرریز شدند، سد زیردان در آستانه سرریز قرار دارد، سد کهیر در حال سرریز شدن است و آبگیری مناسبی در سد پیشین صورت گرفته است.
وی افزود: نکته مهم اینکه پیش از بارندگی‌ها، بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور مدیریت و کنترل سیلاب در سدهای این استان به ویژه سدهای پیشین، خیرآباد و زیردان نسبت به رهاسازی بخشی از آب مخازن این سدها اقدامات لازم انجام شد.
مدیرکل مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در همین رابطه تصریح کرد: بر اساس مدیریت صورت گرفته، سدهای عنوان شده توانستند جریانات آب با ورودی بیش از 2100 متر مکعب در ثانیه را مهار کنند.
وی با بیان اینکه پیک سیلاب با ذخیره‌سازی آب در سد زیردان مهار شد، ادامه داد: پیش از این حدود 160 میلیون مترمکعب حجم مخزن سدکهیر خالی بود اما با توجه به شدت قابل توجه بارندگی‌ها و حجم بالای جریان آب، این سد در کنار مهار سیلاب‌های شدید، توانست 160 تا 170 میلیون مترمکعب آبگیری داشته باشد و اکنون در حال سرریز شدن است.
آقا بیگی با تاکید بر اینکه، این امر با کاهش قابل ملاحظه خسارت به مناطق پایین دست همراه شد، اظهارکرد: بالاترین میزان بارندگی‌ها تا صبح امروز، چهارشنبه (29 فروردین) در ایستگاه زرآباد (270 میلی‌متر)، کنارک (229 میلی‌متر)، شارک (221 میلی‌متر) و چابهار (131 میلی‌متر) در فاصله کمتر از 24 ساعت از زمان وقوع بارندگی‌ها به ثبت رسید.
مدیرکل مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان خاطرنشان کرد: با بارش‌های صورت گرفته مشکل تامین آب همه شهرهای منطقه بلوچستان مرتفع شد.