خودکفایی دانش بنیان، رویکرد محوری پتروشیمی
خودکفایی دانش بنیان، رویکرد محوری پتروشیمی
تاکید بر خودکفایی در صنعت پتروشیمی از مهمترین رویکردهای معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالی که گذشت بود که در سخنان او در آذرماه سال گذشته، نمود برجسته تری داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مرتضی شاهمیرزایی روز هشتم آذرماه با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد تجهیزات و کالاهای مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم از سوی شرکت‌های داخلی تهیه شده است، گفت: حدود ۱۵ کالا و تجهیز صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همان روز در آیین پایانی دومین دوره «پیشرفت و تعالی صنعت نفت» در جمع راویان پیشرفت خدمت و صنعت و راویان دفاع مقدس در اصفهان با اشاره به اینکه امروز با توان متخصصان داخلی در همه بخش‌های صنعت پتروشیمی خودکفا شده‌ایم، گفت: لازم است راویان پیشرفت در این باره به تحقیق و جست‌وجو بپردازند و درباره این پیشرفت‌ها روایتگری و روشنگری کنند.

وی با اشاره به اینکه در اول انقلاب کل تولید صنعت پتروشیمی ۱.۵ میلیون تن در سال بود، گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اکنون با اتکا به همت، غیرت و دانش متخصصان و جوانان این کشور به بیش از ۹۲ میلیون تن در سال رسیده که حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی این صنعت صادر می ‌شود و بحمدلله امروز به لطف متخصصان داخلی در همه بخش‌های این صنعت توانمند و خودکفا شده‌ایم.

این موضوع و مسائل مرتبط با خودکفایی در رویداد پتروفن 1402 هم که 12و 13 آذرماه برگزار شد مورد توجه سخنرانان و حاضران در نشست های تخصصی قرار داشت.

عبدالعلی علی عسگری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تأکید بر اینکه تمرکز بر اقتصاد مقاومتی متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌های تحول‌آفرین، ضامن عبور کشور از اقتصاد شکننده و وابسته است، گفت: کلید پیشرفت صنعت پتروشیمی در این حوزه افزایش اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مجید دفتری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در دومین روز از رویداد پتروفن گفت: این شرکت در دو سال اخیر در دولت سیزدهم با حمایت وزارت نفت و صنعت پتروشیمی، مرجع صادرات فناوری‌، کاتالیست و مواد شیمیایی به کشورهای مختلف شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز با اشاره به تعدد بالای فناوری‌ها در صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی با حدود ۲۶۰ فناوری، صنعتی دانش‌محور است و بازاری گسترده برای دانش بنیان ها محسوب می شود.

یک روز بعد از پایان این همایش، مرتضی شاهمیرزایی روز ۱۴ آذرماه به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از یک واحد تولیدکننده انواع کاتالیست‌ فرآیندهای پلیمری و مواد شیمیایی در شهرستان خرم‌آباد که تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است، بازدید کرد و با تأکید بر حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی گفت: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه و پیشرفت به توان و تخصص دانش ایرانی و بومی تکیه زده است.

شاهمیرزایی روز ۱۵ آذرماه هم در جریان بازدید از طرح GTPP اسلام‌آباد غرب، اعلام کرد که طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب با مشارکت گسترده شرکت‌ها و سازندگان داخلی، به‌عنوان یک طرح تمام ایرانی ساخته می‌شود.

وی افزود: زنجیره طرح GTPP اسلام‌آباد در هر سه فاز از مسیر گاز طبیعی به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن با دانش فنی ایرانی اجرا می‌شود و با افتخار می‌گویم این طرح به‌عنوان نماد دانش فنی کاملا ایرانی در صنعت پتروشیمی کشور است.

چهارشنبه ۱۵ آذرماه، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو به دانشکده نفت اهواز رفت و با تبریک و گرامیداشت روز دانشجو به تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های صنعت پتروشیمی پس از انقلاب اسلامی پرداخت.

شاهمیرزایی با اشاره به تاریخچه دانشگاه صنعت نفت گفت: خوشبختانه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در مدیریت وزارت نفت و همه ارکان وزارت نفت می‌درخشند و عزیزانی که در این دانشگاه درس می‌خوانند به‌خوبی با این صنعت آشنا هستند.

مرتضی شاهمیرزایی روز ۲۸ آذرماه در دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت اعلام کرد که ۲۰ طرح مهم پتروشیمی همسو با مسیر توسعه زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌های بزرگ کشور معرفی و پیشنهاد شده است.

در آخرین روز آذرماه هم وزیر نفت در بازدید از مراحل اجرای طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان، دستور آغاز دوباره عملیات اجرایی این پروژه را پس از سال‌ها بلاتکلیفی صادر کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حاشیه این مراسم گفت: هلدینگ خلیج فارس با در اختیار داشتن بیش از ۶۰ درصد از سهام پتروشیمی گلستان در سه سال آینده فاز نخست این طرح را افتتاح خواهد کرد.

وی گفت: ۹۵ هزار نفر در قالب سهام عدالت در این مجتمع پتروشیمی سهامدار هستند، از این رو مردم منطقه باید این پروژه را از خود بدانند تا با همدلی و همراهی هم بتوانیم هرچه زودتر آن را به سرانجام برسانیم.